Min sommar – 2013!


JordrökJordrök

Sommaren har varit ganska hyfsad för min del! Några veckor var det mest mulet och regn, men både före och efter har vi haft strålande varmt och soligt! Vi har fortfarande alldeles underbart sommarväder!  🙂 Under sommaren har det pågått arbete med el till våra stolpar till bilarna och där är en jordhög kvar nu övervuxen med jordrök i mängder! Jag kunde inte låta bli att ta in några och sätta i vas! Blommorna påminner litet om lejongap på nära håll! Och jag älskar den färgen! 🙂

RingblommorRingblommor

Vid kyrkogården blommar fortfarande väldigt många fina blommor och planteringar! Det var längesedan jag såg en hel kruka fylld med blommande ringblommor! Vilken färg! Färgen är ju så stark och riktigt lyser upp! Nu är jag ingen fantast av orange, men ringblommor ska ha denna mäktiga färg!

BerberisBerberis

Utanför muren till kyrkogården står några berberisbuskar, som börjar få sin alldeles väldigt mörkröda höstfärg! Jag tycker att färgen är så underbart vacker när solen lyser på buskarna! Ibland får berberis klarröda frukter på höstkanten!

JättebalsaminJättebalsamin

Gårdagens tur till den lilla hamnen, som jag gärna besöker! Konstigt nog så dras jag dit fast jag är jätterädd för djupa vatten, men att bara gå där och uppleva känns så rogivande! Vid en promenadstig alldeles intill växer manshöga jättebalsaminer, dom flesta ljusrosa, några enstaka mörkrosa och så såg jag för första gången en klarröd! Jag älskar dessa balsaminer även om folk mest tycker att dom är ogräs, men det beror väl på var dom växer, antar jag! Flera kvadratmeter med dessa vackra balsaminer med Storsjön i bakgrunden är ju så underbart vackert! Jag skulle tro att dom en gång smitit ut från vackra trädgårdar och mår lika fint i det vilda!

LCHF och hälsan!

Jag fortsätter med LCHF-maten och njuter i fulla drag! Jag är inte så uppsvälld längre och går ner en aning i vikt (jag har inte mycket övervikt, därför går det rätt sakta). Dock har jag dragits med en magkatarr under lång tid, troligen flera år! Jag misstänker att det är en biverkning av min IBS (som mår rätt så hyfsat av LCHF, även om det i sanningens namn går litet upp och ner) under alla år tillbaka när jag börjar fundera på det! Det mynnade ut i ett läkarbesök mitt i sommaren och jag fick förmånen att prata med en kvinnlig läkare, som lyssnade och gav mig en massa extra tid! Jag började förstå att jag under lång tid lidit av ångest, som ibland nästan gränsat till panik! Nu har jag fått hjälp och blir sakta litet bättre! Och förstår vad det är – då kan jag lättare parera ångesten! Det var ju synd att jag mådde som allra sämst under Kristi Himmelsfärdhelgen, då jag besökte barn och barnbarn i Stockholmstrakten! Jag hade så ont och mådde allmänt pyton! Dom förtjänar verkligen en piggare mamma/mormor!

Det är därför det inte blivit så många inlägg under sommaren! Jag har inte varit ute med kameran så mycket som jag brukar! Jag har mest hämtat tillbaka krafterna! Dessutom har det varit jobbigt med värmen, fast jag hoppas innerligt att det går över! Solvärme som är så underbart!

Nu hoppas jag på en höst med klart och fint väder! 🙂 Det får gärna vara sommarvarmt ett tag till! 🙂

~ av Ingegerd på 08 september 2013.

2 svar to “Min sommar – 2013!”

  1. Du lyckades då hålla undan det älskade mamma. Självklart vill vi att du ska må bra, men inte måste man vara på topp hela tiden. Skönt om du hittar orsaker och kan parera själv. KRAM! ❤

    • Jag har litet för lätt att bita ihop! Det är först när jag säger något som det är riktigt illa! Jag har en bra bit kvar! Men jag tror det går åt rätt håll! 🙂 Kram!

Lämna en kommentar