Zenträdgård!


Stillhet

Solen och värmen är tillbaka efter några dagars ihållande ösregn. Som tur är blir det inga översvämningar där jag bor i slänten ner mot Storsjön, som bara blir djupare av regnandet. Naturen blev ordentligt genomvattnad. Solen och värmen gör att naturen fått nya krafter.

Mitt i ösregnet målade jag mina tånaglar för att utmana solen att ta sig tillbaka och det funkade. Någon dag därefter var solen och värmen tillbaka och det var så skönt. Nu har jag målat en gång till för att solen ska stanna här.

Jag har gjort en liten egen zenträdgård på balkongen. Jag har en fin lykta, som jag inredde med ljuskopp, några vita stenar, en grön glaskula och en pyttevas med en torkad blomma. utanför lade jag också vita stenar och satte dit litet av vad jag redan hade hemma, ett hjärta i lera, en buddafigur, en groda på en sten, en blomma i lera, glaskula och en fossil. Varför en buddafigur?  Jo, jag är en stor beundrare av Dalai Lama, som sprider medkänsla och vänlighet omkring sig. Han säger framför allt att det inte är en religion utan ett sätt att leva. Det har jag tagit till mig. På fullaste allvar!

Idag blir det omplantering av några balkongblommor, som behöver större krukor. Med sol från halv tolv till sen kväll behövs större utrymme för rötter och vatten. Jag känner mig så nöjd med årets balkong. Jag har både trevliga blommor och för första gången har jag lagt en matta där, vilket ökade trivseln betydligt.

Ni glömmer väl inte att ta in naturen med hela er själ. Sitt lugnt och bara andas och se vad som finns runt omkring er. Det gör jag och det är så vilsamt för både kropp och själ.

Ha det så gott i sommaren!

~ av Ingegerd på 14 juli 2015.

3 svar to “Zenträdgård!”

  1. Ser jättefint ut. Du, var snäll och fortsätt måla naglarna – för det hade ju effekt!

Kommentera

 
