Pionknoppen!


Pionens dag

Dagen före midsommar var det Pionens dag. Jag gillar sådana extra dagar att dira något litet. Som en pion till exempel. Jag fick den av min dotter som Midsommarblomma. Tänk att inuti den knoppen finns det stora hemligheter, som så småningom visar sig i all sin prakt. Jag satte knoppen i vatten och började vänta. Jag ville se varje steg i utvecklingen mot utslagen blomma. Och jag väntade och väntade. Varje dag tog jag foton för att spara det hela. Det tog nästan en vecka för den att slå ut. Så otroligt praktfull började den öppna sig och se här på resultatet. Strålande vacker!

Utslagen

Tänk att alla dessa kronblad fick plats inuti knoppen tidigare. Dom har växt till sig litet för varje dag tills knoppen var tvungen att öppna sig. Blomman kommer stå länge än och jag njuter varje dag av den.

Lovis Purrfect

Jag kan inte motstå att lägga in ett foto på Lovis också. Hon ligger på balkongbordet och njuter i solen och vi har ett nära samtal, som vi har då och då. Hon kråmar sig, kurrar och lägger huvudet upp och ner och är alldeles förtjusande söt. Jag kan inte se mig mätt på denna bild. Det känns som om vi kommer närmare och närmare varandra, men uj, vilken tid det tar när man har en liten skyggis. Nästa stora steg är att hon börjat sova hos mig. Första gången det hände kunde jag inte somna själv utan bara låg och kände hennes närhet. Nu kommer hon varje kväll och ligger hos mig. Min ljuvliga lilla kisse!

sommaren har varit litet grå och sval så här långt. Några enstaka dagar med sol och varmt har vi fått emellanåt, men mest har det regnat och blåst. Och här blåser det rejält när det blåser. Det blir väl så när man bor vid Storsjön kan jag tro. Nu håller jag tummarna för mera sol och värme. Jag tror att vi alla behöver det.

Ha en skön fortsättning på sommaren!

~ av Ingegerd på 29 juni 2015.

3 svar to “Pionknoppen!”

  1. Pioner är jättefina. Fick av svärmor. Var lite orolig eftersom rådjuren gärna käkade upp allt som jag ville ha ifred. Men lugn, pioner äter i alla fall inte rådjuren, fick jag veta. Det gjorde dom inte heller de första åren. Men just när den blivit riktigt stor och fin – käkade dom upp den!

Kommentera

 
