Meditation?


Söt profil

Crazy cat lady? Jo, det är jag! I allra högsta grad. Alla skulle ha en liten kisse att ta hand om, gärna från ett katthem, att pyssla om och göra det allra bästa för. Tyvärr har katter väldigt dålig status och behandlas ofta som något man bara kan slänga ut och göra sig av med. Ingen levande varelse ska behöva uppleva det.

Det är otroligt gott för min själ att ha en liten Lovis som sambo. Hon kräver inte mycket och förtjänar att ha ett gott och mysigt liv, känna sig älskad. Jag tror att min själ behöver henne.

Idag på morgonen satt hon intill mig, tittade på mig med stora ögon och jamade svagt. Jag förstod att hon ville ha en riktig mysstund med mig. Jag reser mig, Lovis går före mot sin älskade lilla trasmatta (hennes bästa leksak) och lägger sig ner på mattan. Det är signalen att jag ska göra likadant.

Jag börjar smeka henne över hela kroppen. Sakta och försiktigt samtidigt som jag talar om för henne hur fin hon är. Vi ligger där en lång stund. Jag stryker henne mothårs i nacken som hon älskar. Hon spinner och slappnar av. Samtidigt känner jag lugnet komma och jag glömmer omgivningen. Det är otroligt mysigt att ge en liten varelse den kärlek hon behöver och jag kan känna kärleken tillbaka. Efter en lång stund lägger hon sig på sidan vänd mot mig och tittar in i mina ögon. Jag blinkar sakta, vilket är en kärleksförklaring till henne och hon blinkar sakta tillbaka. Jag smeker henne sakta över nosen, hon blundar och jag ser hennes framtassar rycka till och jag förstår att hon känner sig lugn och trygg och nästan sover. Jag har helt stängt av omgivningen och känner mig som om jag vore i någon slags meditation.

Denna underbart harmoniska känsla är helt fantastisk. Man ska ju inte ha ett husdjur bara för att man själv ska må bra. Man ska ha sitt husdjur för att man kan ge det ett gott liv som älskad familjemedlem. För min del som man gör med katter från ett katthem. Katthemskatter är ju räddade från en ohållbar, ofta eländig, situation. Tar man en katt från ett katthem får man välja själv och man får en kisse som är steriliserad, märkt, vaccinerad och friskförklarad av veterinär. Tänk så praktiskt. Samtidigt kan katthemmet ta emot en annan katt i behov av vård och kärlek.

Kärlek och närhet behöver vi alla! Man blir så mjuk i själen av att smeka en egen liten pälskling!

~ av Ingegerd på 20 juni 2015.

2 svar to “Meditation?”

  1. ❤ ett fantastiskt "utbyte" för er båda. Jag tror att ni har lika stort behov av varandra, precis som det ska vara.
    Kram

Kommentera

 
