Mammig kattfröken!


Lovis Purrfect

Lovis är en väldigt mammig katt. Hon följer med mig överallt här hemma. Hon pratar en hel del, har åsikter då och då och hon är så mysig att ha ett samtal med. Hon jamar väldigt tyst. Hennes röst är rätt så tyst.

Hon vill att jag ska göra några saker tillsammans med henne, som jag inte tror att andra kattägare gör. När det är matdags vill hon gärna att jag sitter bredvid henne. Ibland äter hon inte om jag inte är där, så det är bara att sätta sig bredvid henne och småprata. Då äter hon ordentligt. Jag tror hon gillar närkontakt.

När hon är trött kommer hon och sätter sig intill mig, stirrar mig stint i ögonen, jamar och jag förstår nu att hon vill gå och sova. Vi går mot sovrummet, Lovis före, jag efter. Hon hoppar upp i fotänden på min säng, rullar ihop sig och jag lägger mig intill. Jag smeker över huvudet, rufsar henne i nacken och hennes ögon blir tunga. Jag smeker henne en stund, hon spinner, ibland så hon snörvlar. Så går jag därifrån, ställer dörren på glänt och går därifrån. Så sover hon oftast 4-5 timmar. Det är sällan hon går och lägger sig själv.

Det är faktiskt litet mysigt att vara så nära varandra. Jag känner som om vi har en speciell kontakt, men det kanske alla kattägare gör. I vilket fall som helst känner jag att vi behöver varandra.

Min zen garden

Nu är det tid för att göra litet fint på balkongen. Jag har litet blommor där, men inte så många jag hade innan Lovis kom. Hon har rätt att ha en härlig balkong att njuta på. Då kan jag inte ha så många blommor, framför allt inga som är giftiga för katter. Det blir litet sparsamt med blommor och grönt där numera. Jag har en fin lykta, som jag ofta  tänder under den mörka årstiden. På sommaren står den tom för det mesta. I år har jag gjort litet fint både i lyktan och utanför. Jag tog en bricka och plockade fram litet av jag redan hade. Jag köpte marmorkross och strödde ut runt lyktan. Så här blev det. Igår kväll tände jag ljuset i lyktan och det blev så fint.

Försommaren vid Storsjön är mestadels mulen och regnig än så länge. Både Lovis och jag längtar efter sol och mera balkonghäng än det blivit hittills. Vi får väl dansa Soldansen! Undrar om det skulle hjälpa.

~ av Ingegerd på 31 maj 2015.

Kommentera

 
