Projekt Passionsblomma


Frön från passionsfrukt

Frön från passionsfrukt

Småkrukor med de planterade kärnorna

Kärnorna tog jag från en extra stor och fin passionsfrukt. Då är dom liksom gömda inuti fruktköttet. Jag torkade kärnorna ett dygn, pillade bort fruktköttet så kärnorna blev nakna. Nu har jag precis satt dom i jord i små krukor. Nu börjar väntan för att se vad som händer.

Jag har funderat på passionsblomma några år innan det äntligen blev av. Undrar om det blir som jag förväntar mig? Stora kraftiga plantor med många blommor på?! Tänk så fina foton man skulle kunna ta. Kan jag sköta den rätt så den blir praktfull? Vet inte, jag måste nog googla litet för att ta reda på litet mer. Just nu har jag bara ett problem – var ska jag ställa mitt ”projekt” så inte Lovis kommer åt att krafsa i jorden och fördärva mitt försök.

Våren fortsätter här vid Storsjön. Våren är ovanligt tidig i år, vilket betyder att den ljusa, sköna årstiden förlängs en hel del. Jag ska hålla koll på när björkarna får musöron här. Det brukar ske runt 15 maj. Kanske sker det tidigare i år? Gärna för mig.

Njut av ljuset och våren! Det tänker jag göra. Missa ingenting.

~ av Ingegerd på 14 mars 2015.

Kommentera

 
