Dagens 2-åring!


Lovis Pft, 2 år

Världens underbaraste lilla kattflicka fyller 2 år idag! Massor med grattis till min lilla Lovis Purrfect! Otroligt älskad och ompysslad!

Egentligen vet jag inte riktigt när hon är född mer än att hon är född tidig sommar 2012. Lovis blev hämtad av katthemmet sommaren 2013 och hade då 5 barn. Hon var redan mamma fast hon var så ung. Hon kom från en bondgård där ägaren från början hade en osteriliserad hona, som fick ungar, som fick ungar, som fick ungar. När det hela gick överstyr hämtade katthemmet 8 vuxna katter (Lovis var en av dom) och 36 (!) kattungar. På katthemmet fick hon lugn och ro, gott om mat, men inte så mycket mys och kel, som en liten kisse behöver.

Jag hade länge funderat på att skaffa katt. Jag tog kontakt med katthemmet och började som volontär. Dotterdottern M-a var med vid ett tillfälle och föll för denna lilla underbara, försiktiga kattflicka. Det är egentligen M-a som valde katt åt mig. Jag införskaffade vad jag behövde, kattlåda, sand, kattmat, transportbur och några leksaker. Den 23 oktober 2013 följde Lovis med mig hem.

Lovis är en mycket försiktig kattflicka. Hon åt som en mindre häst i början till hon förstod att hon alltid hade mat här. Hon hittade många sovplatser och vi tog det väldigt lugnt i början. Hon har svårt med tillit, vilket har gjort att det tagit tid för henne att öppna upp sig. Hon är väldigt kelig, men vill inte sitta i famn eller knä, men älskar att kela om hon är på golvet. Hon sover inte hos mig på nätterna, men hoppar upp i sängen och småpratar när hon väcker mig. På morgnarna är hon litet extra kelig. Hon älskar sin inhägnade balkong och vid vackert väder är hon där hela dagen från 6-tiden på morgonen till 22-tiden på kvällen. Är det riktigt varmt och svettigt ute går hon inomhus och sover middag i ett par timmar.

Jag har nog blivit en ”crazy cat-lady” och vill hennes absolut bästa. Jag gör allt för henne och vi har ett väldigt mysigt förhållande. Hon ger mig så mycket, jag blir så varm i själen av henne och jag tror att hon gillar mig också. Hon är mammig, vill inte att jag går för långt iväg. Hon följer gärna med mig inomhus vart jag än går, men det går finfint när jag far och handlar. Hon hälsar mig välkommen hem när jag är hemma igen. Då ska vi gå igenom vad jag handlat och det kan bli någon liten godisbit. Hon älskar räkor och får några urvattnade räkstjärtar när hon varit ensam hemma.

Jag tror verkligen att Lovis stortrivs här och kunde inte haft det bättre någon annanstans. Min älskade lilla underbara mysiga Snuggle-Buddy, mitt gosedjur, min sambo – Lovis Purrfect! 🙂

~ av Ingegerd på 15 juni 2014.

Kommentera

 
