Hur är det att ha katt då?


LovisNu har jag haft min lilla kattflicka i fyra månader. Vi har vant oss ganska bra med varandra, men det har varit en inlärningsprocess för oss båda. Jag har ju aldrig haft katt förut i mitt liv och Lovis var ju en gång bondkatt, så blev hon katthemskatt och nu huskatt. Största problemet har nog varit att jag inte hade en susning om hur mycket en katt äter. När hon kom till mig åt hon som en häst, men då hade hon väl konkurrerat om maten antar jag. Så slutade hon äta nästan helt och då blev jag ju orolig. Nu äter hon hälften och verkar må bra, men, som på barn, matlusten går litet upp och ner.

Det var inte heller lätt att leka med henne. Kanske har hon inte lekt så mycket förut. Inte med leksaker i alla fall. På en gård hittar man kanske andra saker att leka med och på ett katthem är andan inte så stimulerande. Där finns visserligen leksaker, men är man blyg kattflicka så tar man inte för sig direkt. Nu leker hon ganska bra, men hon vill alltid att jag ska leka med henne. Hon leker inte gärna själv. Jag har en mammig liten katt. 🙂 Det är så mysigt samtidigt som jag vill stärka hennes självförtroende och självkänsla så hon blir en kavat liten katt. Vi är på god väg där.

Lovis och blommorHon gillar inte hantverkare. Dom bullrar för mycket. Då går hon och gömmer sig. Dammsugaren är inte populär heller. För att inte tala om nyårssmällarna. Usch. Då låg hon hos mig på natten. 😦 Och så är det litet läskigt när det kommer folk hit, såsom barnbarn med föräldrar. Då är hon väldigt försiktig också. Fortfarande. Men det går litet bättre och bättre för varje gång.

Nu har jag börjat fixa på balkongen för att göra den kattvänlig. Jag ser att Lovis gärna vill gå ut när solen skiner så jag kände att jag måste hitta på en bra lösning så hon kan vara där ute utan att jag får nerverna på utsidan på kroppen. Jag fick ju börja med att städa bort alla bra-ha-plastblomkrukor, som en riktig blomsterälskare naturligtvis har. Nu är det slut med det. Ja, inte slut med blommor utan i mera lagom omfattning. Jag har en idé klar i huvudet om hur jag ska göra ”kattifieringen”. Jag har googlat och letat runt på olika lösningar och hittat en som inte kostar så mycket. Litet hönsnät för 129 kr och fem st kvastskaft à 28 kr, några buntband och hyra en häftpistol. Klart! Nåja, jag måste ha några fler händer till hands så barnbarnen får gärna komma och hjälpa till och känna sig delaktiga och till slut ta del av Lovis´ första promenad på balkongen. Kanske får vi vänta på litet mysigare väder också. Det är snöoväder idag!

Lovis är väldigt kelig. Hon vill ha smek och mys hela tiden nästan. Hon vill dock inte sitta i famnen alls. Kanske kommer hon aldrig att göra det. Det får tiden utvisa. Jag kan snosa in hennes goa doft i nacken ändå utan protester. Vissa dagar har hon litet svårt att sova utan går mest runt och gnäller. Kanske känner hon sig litet avig då och får naturligt ännu mera smek och mys. Det är ju nästan som att ha barn igen utom att Lovis sover middag betydligt längre, det är lugnt hela nätterna och jag behöver inte dela godispåsen med någon. 🙂

Jag är rent förälskad i min lilla tjej! Varför skaffade jag inte katt tidigare då? Nej, jag var inte redo tidigare. Jag ville vara säker på att jag kunde ge henne allt inom rimliga (ekonomiska) gränser och ge henne så mycket kärlek jag kunde! Och nu kan jag det! 🙂

Hon är sååå ljuvlig!

 

~ av Ingegerd på 21 februari 2014.

Kommentera

 
