Sista sucken!


Blålila hornviolMina hornvioler är det sista som blommar på balkongen! Första fotona tog jag i slutet på mars i år då dom inköptes och planterades! I början tog jag in dom på nätterna för att dom inte skulle fara illa! Jag tror inte jag haft så tacksamma blommor tidigare någon gång! Dom har blommat alldeles fantastiskt och blev så stora och överfulla med blommor!

Ljusblå hornviolI slutet av juli var dom i stort sett överblommade och började se rätt så raskiga ut! Det var ju trist att dom inte orkade längre, men egentligen var det väl väntat! Så fick jag en idé! Jag tog mod till mig och klippte ner dom jäms med krukkanten, vattnade och gav dom litet gödning! Jag väntade några veckor så började det gröna spira och till slut kom knoppar och fina blommor igen! Dom blommar fortfarande, har varit översnöade en gång, slokar på morgonen efter nattens kyla, men varje dag reser dom sina huvuden och lyser upp med sina vackra färger!

Jag kan verkligen rekommendera hornvioler! Jag kommer ha sådana på balkongen nästa år igen.

Vi har frostigt i naturen, solen har lyst och det har inte blåst för en gångs skull! Jag och min lilla katt har så mysigt ihop! Hon börjar bli mer och mer hemtam och har blivit rätt så ”mammig”, vilket ju är rätt så mysigt! Hon kanske har dåliga minnen med sig (vet inte ens om katter kan ha dåliga minnen i bagaget), men hon börjar tina upp. Hon sitter inte i knät ännu, men gillar att vara nära när hon sover och följer mig som en hund! Jag kan komma på mig sittande och bara titta på henne med ett leende på läpparna! Jag tror att min lilla Lovis har lindat sig runt mitt hjärta! Min pälskling! 🙂

 

~ av Ingegerd på 09 november 2013.

Kommentera

 
