Besök vid kalhygget


Slåtterblomma med besökareSlåtterblomma med besökare

Jag for med Pärlan och kameran till ett kalhygge i närheten, nästan mitt i ingenstans. Det är grusväg på väg dit och nästan inga bilar far förbi. Jag parkerade på en traktorövergång, tog kameran och lyssnade. Alldeles, alldeles tyst! Alldeles stilla! Inga ljud alls! Jag tar in stillheten och går sakta in på en övervuxen traktorväg. Jag står stilla en stund och ser mig omkring. Tyst, tyst! Jag kan höra mitt eget öronsus! En humla flyger förbi till nya blommor! Slåtterblommor växer i mängder på kalhygget. Första gången jag såg slåtterblomma bodde jag i Arjeplog, där dom växte ganska riktigt bara en bit ifrån samhället! Slåtterblommorna är helt fantastiska med sina ådrade kronblad, små gula kronor inuti och gärna besökta av olika insekter.

FältgentianaFältgentiana

Fältgentianan blommar med sin underbara blåa färg i stora bestånd ganska tätt tillsammans! Namnet ”gentiana” ger mig en känsla av att vara litet ovanlig blomma, men inte här! Här omkring växer både ängs- och fältgentiana ganska rikligt. Gentianorna fanns även i Arjeplogtrakten!

BrudborsteBrudborste

Vem tycker inte att tistlar är vackra? Tistlar som har en alldeles underbar ceriserosa färg! Denna stora brudborste har mycket större blommor än ”vanliga” vägtistlar, men färgen är densamma! Tistlar besöks gärna av mängder med olika insekter, kanske smakar dom väldigt gott!

Ett kort ögonblick lät det som om hovar/klöver slog i marken! Kunde jag få se den älg, som lämnat ett stort avtryck i den fuktiga jorden? Jag lyssnade igen! Nej, det hördes inget mer! Alldeles tyst!

ÅkerväddÅkervädd

Jag lyssnade runt omkring mig hela tiden! Det var stillande för själen att lyssna på tystnaden och gå där och filosofera med kameran i handen! Jag letar fortfarande efter ett ställe, dit jag kan gå och bara sitta och titta rätt ut och glömma allting! En sten någonstans med vacker utsikt! Jo, det finns några sådana, men är inte åtkomliga under vintern för all snö och det känns litet sorgligt! Även under vintern skulle man ha ett stilla ställe att sätta sig ner, hämta andan och sortera tankarna! Kanske kan jag hitta ett sådant vinterställe under mina utflykter i bygden!

Vädret är grått, men uppehåll än så länge! Det är bäst att passa på vid uppehåll när kameran är med! Idag kändes det en aning krispigt mot kinderna, litet höstaktigt, trots att det är jätteskönt ute. Nåja, vi är nästan i mitten av augusti, så högsommaren kanske är över! Det börjar också bli litet mörkare om kvällarna, men vi har ljust längre på kvällarna än söder ut i Sverige. Jag fullkomligt älskar dom ljusa sommarkvällarna!

Kom ihåg att jag inte kan allt om alla blommor! Jag är ingen expert, men är så förtjust i dom. Jag har fått kommentarer tidigare i bloggen om ett jungfrulin, som har olika info i olika floror! Kan det vara så med gentianan också? Jodå, jag kan ha fel trots mitt bläddrande i flera floror, men jag gör så gott jag kan! Mitt syfte med bloggen är bara att visa vackra blommor, som finns i vårt underbara land! Många människor tittar nästan aldrig en blomma djupt i ”ögonen” utan bara drar förbi! Jag kan se den otroligt stora skönheten i det lilla i naturen! 🙂

Ha det så gott!

 

~ av Ingegerd på 10 augusti 2013.

Kommentera

 
