Clarkia


FjäderclarkiaFjärilsclarkia

I våras sådde jag Clarkia! Såvitt jag vet så sådde jag fjärilsclarkia och en ”vanlig” dubbel. Så kom det ändå en tredje variant och det gör ju ingenting egentligen! Clarkia har jag alltid gillat, men det är evigheter sedan jag hade några. En fröpåse har jag köpt i blomsterhandel, fjärilsclarkian via Tradera!

Enkel sortEn blomma inte så fylld

Denna är en variant, som inte har så fylld blommor, men alldeles underbart fina!

Väldigt dubbel

Och så har vi clarkian, som jag minns den från årtal tillbaka! En dubbel variant fylld med en mängd vackra detaljer som jag är så förundrad över! Visst är den vacker?!!!

Alla tillsammans

Clarkiorna i järngrytan

Alla clarkior står tillsammans i min ”järngryta” av plast, en gryta som hängt med i många år! Klicka på fotot så syns det bättre! Plantorna har mängder med knoppar som ännu inte slagit ut så clarkiorna blir nog ännu praktfullare med tiden!

Så kom sommaren till slut! Det är varmt värre, men så otroligt somrigt och skönt! Jag svettas gärna och njuter av värmen! Det är bäst att passa på för underbart kan vara så kort! Det har redan blivit mörkare på kvällarna (vi som har ljust hela nätterna här mitt i sommaren) och jag har börjat tända nån ljusslinga sent på kvällarna. Jag tänker dock ta vara på vädret så länge det bjuds på sån här fin sommar!

Igår for jag och dottern på tjejfika utan de små! Här finns en gård i närheten, som odlar havtorn och har ett café, där man kan köpa både det ena och andra smaksatt med havtorn. Det var soligt och fint. Vi njöt av kaffe och havtorntårta, åt sakta och pratade i lugn och ro! Vi gick en tur i trädgården och tittade på allt fint och vackert, som finns där. Underbara timmar helt enkelt!

Om en stund kommer grabbarna hit. Vi får väl se vad vi kan hitta på! Kanske tar jag med dom till en källa, som finns här ute i skogen i närheten. Pojkben behöver springa av sig varje dag!  Jag har haft tvättstugan på förmiddagen och har tvätt litet här och var på tork. Allt är ju nästan torrt, men det är det där sista som ska torka också!

Ta vara på sommaren allt vad ni orkar! Njut och var ute så mycket som möjligt!

~ av Ingegerd på 05 augusti 2013.

Kommentera

 
