Dotterns trädgård!


Gerbera i krukaGerbera i kruka – fler knoppar på väg

Familjen är bortrest och jag håller ställningarna under tiden! Jag har fri tillgång till trädgården! Jag får ta med mig något hem att sätta i vas och fota. Dottern fick en röd gerbera i kruka för en tid sedan är en väninna och nu ska den hållas vid liv i ett par veckor! Det kan ju bli en utmaning då jag tidigare bara haft gerbera som snittblomma!

BacknejlikaBacknejlika

Denna lilla backnejlika hittade jag för två somrar sedan mitt på en äng. Den hade nog självsått sig på något vis. Det var en liten planta med bara fyra stänglar, jag satte den i kruka och krukan övervintrade i dotterns trädgård och nu har plantan blivit riktigt stor och blommar intensivt!

?Har inte en susning – tips någon?

Så kommer vi då till det som jag inte känner igen! Jag har inget namn på denna lilla rosa tuva, som blommar så intensivt och fler och fler knoppar kommer i mängder! Denna planta kommer blomma länge ännu!

StjärnflockaStjärnflocka

Och så favoriten framför andra – stjärnflockan! Vi är båda så förtjusta i den, både färgerna och detaljerna fascinerar! Tar man in den som snittblomma så står den hyfsat och håller sig fin rätt så länge! I år finns där två plantor, som jag hoppas ska växa till sig ytterligare!

LCHF, ja!

Jag kan konstatera att det är dyrt om man ska äta enligt LCHF och inte direkt för pensionärer, som enligt myndigheter och andra tycker att pensionärer ska klara sig på 50 kr/dag i hushållsbudgeten. Och det är inga problem om man äter på ”vanligt” vis, men med all grädde, smör och ost och annat som gärna ska till så blir det dyrt! Jag ska fortsätta att äta enligt LCHF, men i litet mindre grad! Och planera litet annorlunda, kanske! Och IBS´en känner jag inget av längre!

Tar ni vara på sommaren ordentligt? Är ni ute så mycket som möjligt? Hoppas det, för sommaren är kort!

 

~ av Ingegerd på 11 juli 2013.

Kommentera

 
