Mitt experiment, del 2!


Penséer i vasPenséer i vas på köksbordet

Jag har mest penséer och hornvioler på balkongen i år och dom blommar och blommar! Penséerna har blivit riktigt höga, nästan 40 cm! Eftersom det nästan ständigt blåser här så far blommorna litet illa även om vädret i övrigt är fint. Ni kan tänka er att 40 cm höga penséer kastar sig utför krukkanten i blåsten, hänger och nästan går sönder! Nu är en av dom helt nerklippt och blommorna står i vas på köksbordet! Fint värre blev det!

NerklipptHelt nerklippt

Nu till experimentet! Plantan är frisk och fin, men helt nerklippt! Nu ska jag se om plantan sätter fart igen och ger mig en ny omgång med underbara penséblommor! Jag får väl vänta och se ett tag, kan jag tro! Jag funderar också på att ge en liten aning gödning inför nästa omgång blommor!

Penséer står väldigt länge i vas inomhus! Bara man fyller på vatten så står dom i veckor! Och buketten är ju både stor och pampig! Det är några av mina hornvioler, som står på tur också. Plantorna har börjat blekna och tunna ur. Jag har nästan dagligen plockat bort alla vissna blommor (väldigt få har gått i frö)  och dom har blommat intensivt ända sedan början av maj! Endera dagen klipper jag ner en av hornviolerna bara för att se vad som händer!

Sommaren är riktigt skön även om den där intensiva hettan inte infunnit sig, men det kan ju ibland bli jobbigt! För min del räcker dessa soliga dagar som dom är! Nästa projekt är en tur i dotterns trädgård med kameran i handen! Där börjar alla blommor komma igång, vilket är så trevligt! Vi gillar blommor båda två och dottern får ibland överta några av mina växter på balkongen framåt höstkanten!

Jag hoppas att alla där ute får njuta av en fin sommar!

 

~ av Ingegerd på 03 juli 2013.

Kommentera

 
