Lewisia – äntligen!


LewisiaBroklewisia – Lewisia cotyledon (laxfärgad)

Som jag har längtat efter Lewisia! Dom blommar som tokar, sätter nya stänglar hela tiden och är helt underbara att fotografera! En riktig favorit hos mig! Skulle jag haft katt kanske den skulle heta Lewisia! 🙂 Kanske är dom inte så vanliga, men jag har sprungit på dom några gånger tidigare och är bara så förtjust i dom! Den kallas också broklewisia, då den finns i flera olika toner i rosa/lax/gul med strimmor. Den ser ut som en suckulent, dvs den har blad som påminner om kärleksörtens.

LewisiaBroklewisia – rosa

Jag köpte två stycken idag hos Sörvalla Blommor och gårdsbutik! Snälla, underbara Sörvalla visste att jag önskade mig Lewisior och lyckades hitta några efter flera försök! Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig fler, men det blev en rosa och en laxfärgad och jag är bara sååå nöjd! Jag har planterat dom i större krukor, vattnat rejält och nu börjar både fotografering och väntan på fler blommor, fler stänglar och större plantor! Jag ska njuta i kubik hela sommaren med mina lewisior! 🙂 Jag är nog litet lagom tokig, men jag tror jag lever längre då! 😀

Jag vet att dom inte överlever vintern på balkongen, så jag funderar på att ha dom inomhus i vinter bara för att… Dör dom så dör dom, men jag vill i alla fall prova!

LCHF, ja!

Nu har jag ätit enligt LCHF i fyra veckor och mår riktigt bra! Jag har inte haft det minsta godissug längre, vilket förvånar mig otroligt, jag som var en riktig godisråtta tidigare! Har inte ätit mjukt bröd, pasta, ris eller potatis sedan jag började. Inte en kaka eller bulle! Jag har hållit mig nästan till 100 % LCHF förutom några bitar Finn Crisp för många varje dag. Man ska ju helst inte äta mer än 20 g kolhydrater/dag. Varje skiva Finn Crisp är 3,7 g kolhydrater och jag har väl ätit så det blir drygt 20 g. Jag har ätit 3 äpplen på fyra veckor. Smoothie med vispgrädde är otroligt gott för en IBS-mage, som helt lugnat ner sig. Jag tar inte ens Iberogast längre!

Jag har inte gått ner särskilt mycket, men å andra sidan har jag ingen överdriven övervikt. Om jag går ner 7 kg så får jag normal BMI igen. Helt OK! Jag har googlat om viktnedgången och läst en del och förstått att dom som har stor övervikt går ner snabbare än dom med mindre övervikt. Det får ta den tid det tar, men jag har i alla fall blivit 5 cm smalare runt midjan på fyra veckor! Det känns så skönt! Jag kan med ett leende tänka på att jag sakta men säkert växer i min garderob igen! 🙂

Jag tänker fortsätta upp till ett halvår, vilket blir någonstans i november! Därefter ska jag göra någon slags utvärdering och besluta mig om hur jag ska fortsätta! Har inte en susning om det just nu!

Njut ordentligt av vår vackra sommartid, vårt vackra land och våra ljusa nätter! Missa ingenting!

~ av Ingegerd på 17 juni 2013.

Kommentera

 
