Guckuskor!


Många är dom

Jag har varit en tur till ”guckuskogen” och kollat läget! Det är en glänta inte långt härifrån, där det växer mängder, ja tusentals, av Sveriges största orkidé, guckuskon! Den heter Cypripedium calceolus på latin och tillhör släktet ”toffelorkidéer” på grund av formen på läppen! Den är ca 30 cm hög och växer i stora grupper!

NärbildEn skönhet på nära håll!

Ännu fler

Bland dessa guckuskor växer också andra orkidéer, som brudsporre, flugblomster, blodnycklar och tvåblad, men dom har bara börjat sticka upp ur marken. Dom blommar litet senare, när guckuskorna börjar vissna.

Jag tycker det är oerhört rofyllt att gå med näsan i marken och försöka hitta små underverk i naturen! Det är nästan som meditation för mig, jag glömmer allt annat för en stund! Där är stilla och tyst, fjärilarna cirkulerar mellan blommorna och fåglarna kvittrar! Och då lyste solen så varmt och skönt! Detta borde fler prova på!

Här regnar det och är betydligt svalare! Det är regn och molnigt som gäller för hela veckan enligt vädergudarna! Det blir städning här hemma så länge! Jag väntar en ny matta till vardagsrummet och vill ha litet snyggt omkring mig när jag lägger på den! Mattan kommer endera dagen nu!

LCHF!

Just nu händer det inte så mycket med vikten, den har stått stilla i några dagar! Det är midjemåttet som krymper nu och det gör absolut ingenting. Det är ju just midjemåttet jag vill minska i första hand! Det är så skönt att se att något händer trots att inte vågen ger något utslag just nu! Kanske ändras det också litet längre fram! Och jag mår fortsatt bra! Och jag har inte bråttom!

Gör något bra av varje dag! Varje dag förtjänar en liten guldkant! 🙂

~ av Ingegerd på 05 juni 2013.

Kommentera

 
