Nornan och LCHF!


IntillTvå intill varandra

I förrgår, en ljuvlig sommarkväll, for jag och min dotter, som bor här, till mitt i ingenstans för att se på nornan, en liten vild orkidé, som finns väldigt sparsamt i Sverige! Här växer den mitt i skogen intill en stig bland granar och mossa! Vi letade en stund och vi hittade den! En ljuvlig, rosa liten orkidé, sådär 12 cm hög! Det är stort att hitta en norna! Det är inte alla förunnat!

Närbild

I år hittade vi bara fyra stycken! Förra året fanns där åtta stycken! Måtte det inte betyda att dom är på väg bort utan att dom hämtar sig för framtiden! Dom får bara inte försvinna helt! I vilket fall som helst är jag lycklig över att ha lyckats (nåja 🙂 ) fota den för mitt behov! Och så fick vi en trevlig bilresa och pratstund, dottern och jag, och en mysig stund i skogen!

LCHF!

Det går fortfarande neråt trots att jag äter fet mat! Det är lyxigt värre att ta en smoothie på morgonen bestående av hallon och vispgrädde! Ett helt glas! Vilken frukost! 😀 Och så gott det är! Jag ska strax gå och göra dagens smoothie, som håller mig mätt framåt lunch! Jag har ingen dramatisk övervikt, men magen är för stor av all pasta, bröd och godis jag ätit tidigare! Nu äter jag inget av det utan dricker smoothie till frukost och äter kött eller fisk (proteiner) och grönsaksmos till lunch och middag, allt spetsat med vispgrädde och en smörklick förstås! På en och en halv vecka har jag gått ner nästan två kilo och det syns att magen minskat! Och det är alldeles underbart! Högt blodtryck hade jag inte innan jag började med LCHF (jag har legat på gränsen några gånger), kanske kan jag få ner blodtrycket en liten aning ytterligare! Så här långt känns det bara bra!

Sommaren är strålande skön! Det är dags för sollinnen och kortare byxor! Måtte det hålla i sig!

Ha det så gott i vårt vackra land!

~ av Ingegerd på 31 maj 2013.

Kommentera

 
