Hägg och LCHF!


Hägg i närbild”Misslyckat” foto

Sommaren här vid Storsjön är helt fantastisk just nu! Solen lyser, himlen är blå och värmen är helt underbar! Gissa om jag njuter i fulla drag! Finns det något skönare än en perfekt sommardag? Det var dags för den årliga häggpromenaden! Som jag berättat så finns här mängder med hägg och alla blommar inte samtidigt! Att gå ut och sticka näsan in i en hägg och bara insupa den underbara doften är en av sommarens höjdpunkter för mig! Jag brukar ta hem några blomklasar och sätta i vatten! Då sprider sig doften här hemma hos mig också!

Jag tog några foton hemma av blomklasarna jag tog och fotona blev alldeles för mörka! 🙂 Ibland blir det fel när jag tar foton, känner mig fortfarande som amatör! Jag ljusade upp fotona med kamerans program, då blev fotona litet gryniga och ser nästan ut som en litet gammaldags oljemålning! Kolla in alla vackra detaljer i blommorna och även kronbladen, som är litet veckade i kanterna! Fotot blev inte så tokigt ändå!

Hägg och blå himmel

Dom underbara vita häggblommorna står sig snyggt mot den blåa himlen! Vilka andra träd har lika många blommor som häggen? Jag kommer inte på något sådär på en gång! Häggdoften sprider sig i området och känns så fort man går ut även om man inte ser en hägg omgående! Ljuvligt, helt enkelt!

LCHF!

Jag har nu ätit LCHF rätt så strikt i 10 dagar! Så här långt mår jag finfint och är mättare än någonsin! I lördags kväll åt jag gräddstuvad vitkål och köttfärssås (också med vispgrädde i). Jag blev sååå mätt trots att portionen inte var större än jag brukar äta, men grädden i maten gjorde väl att jag blev proppmättare än vanligt. Jag var inte sugen på något under hela lördagkvällen, inte särskilt hungrig på hela söndagen och först på måndagen började jag äta litet mera igen! Jag tog lärdom av detta och mina portioner är mindre än tidigare och jag blir riktigt mätt ändå! Nackdelen så här långt är väl att jag blivit hård i magen, men det är också rätt så skönt när man är van vid IBS och toaspring!

Så här långt (på 10 dagar) har jag gått ner drygt 1 kg! Det tycker jag är rätt lagom egentligen! Det får gärna ta litet tid! Min rädsla är dock att om jag går ner det jag önskar (minst 5 kg) så blir jag rynkigare än jag är nu. Jag är fyllda 70, relativt väl bibehållen, men litet åt det rynkigare hållet redan nu! Nåja, rynkorna är ju tecken på visdom och livserfarenhet, så det är inget att skämmas för! 🙂 Ja, just, ja! Midjemåttet (som inte är nåt att skryta med) har minskat med 2 cm under dessa dagar! Mottages tacksamt!

Det blir ytterligare en fantastisk dag här runt Storsjön! Jag ska ge mig ut och njuta av sol och värme med kameran igen! Jag ska också ta några foton på mina balkongblommor! Balkongen är färdig för sommaren, nu ska allt bara växa till sig!

Ha det så gott var ni än är! Tjingeling! 🙂

~ av Ingegerd på 29 maj 2013.

Kommentera

 
