Mitt experiment!


Lila/vit penséKlicka på fotona så syns det bättre

Jag har fått för mig att testa hur länge små hornvioler och penséer står sig under sommaren! Om man tar bort alla vissna blommor och fröhus så sätter plantorna allt fler blommor! Till slut kan dom bilda en stor boll av blommor! När jag jobbade vid Gagnelit och Oknytt i Arjeplog (en hantverksaffär) så tog jag hand om blommorna utanför. Vi hade vita penséer som jag noppade hela sommaren och till slut var dom sååå stora och nästan fyllde blomlådorna!

Vinröd pensé

Nu ska jag prova detta hemma hos mig också! Jag har köpt penséer och hornvioler (som små penséer) och satte ut på balkongen. Jag underhåller dom varje dag!

Vinröd/rosa/vit

Dessutom får jag vackra blommor att lägga ovanpå en sallad till exempel! Varför inte? Grönsaker och sallader som är så gott på sommaren!

Enfärgad

Det kan ju bli riktigt stora färgklickar på balkongen! Förra sommaren blev just inte blommorna så märkvärdiga på grund av det osoliga och dystra vädret!

Vit/vinröd

Och så får jag ju fina blommor att ge bort som en liten bukett! Min dotter, H, och jag gillar dom där små buketterna med bara någon eller några blommor i!

Rosa hornviolerHornvioler i ampel

Dessa rosatonade hornvioler har stått ca en månad på balkongen och dom blir bara fler och fler!

Olika blåa toner

Hornvioler i tre olika blåa toner

Så även dessa! Jag köpte tre olika plantor med blåa toner och satte i en stor bytta! Oj, så dom växer!

Indigotonade

Hornvioler

Och så dessa indigofärgade små hornvioler, den vackraste färgen av alla! Dom har också bara blivit fler och fler och jag bara är så förtjust i färgen! Rapport från experimentet kommer längre fram!

Vädret här runt Storsjön har varit mulet och regnigt några dagar, men nu verkar solen vara tillbaka även om det är litet disigt. Jag måste ner och kolla hur det är med det låga vattenståndet i Storsjön! Har det ändrat sig? Får vi vatten från fjällen nu? Intressant fenomen i alla fall!

Ha det så gott i sommaren! Ta vara på varje stund!

~ av Ingegerd på 22 maj 2013.

2 svar to “Mitt experiment!”

  1. Å va intressant! Skall följa dig och hoppas se mycket vacker balkong! Kram Cat

    • Tack, Catarina! Jo, det ska bli så spännande! Det är ju ganska lättskötta blommor dessutom! Inget krångel direkt! 🙂

Kommentera

 
