En alldeles underbar dag!


Humla på vide

Humla på videkvist

Vädret har varit alldeles fantastiskt somrigt och underbart idag! Man får ju energi bara man känner sol och värme! Jag började med att storhandla! Nu har jag det mesta hemma för flera veckor framöver! Så for jag ut med bil och kamera för att kolla hur långt sommaren kommit! Jag ville se vad som växte på kalhyggena en bit härifrån, men där var ännu inte så mycket! Jag hittade några vide, som blommade med en liten humla på besök! Klicka gärna på alla fotona så syns det bättre!

Balsampoppel

Balsampoppeln blommar

Vid hamnen såg jag att balsampopplarnas kolvar precis slagit ut! Den underbara doften sprider sig så sakta! Klicka på fotot så ser man alla dom små blommorna!

Lågvatten

Här skulle jag ha stått i vatten till midjan om inte högre

Jag kunde ju inte undgå att se att vattennivån i Storsjön är väääldigt lågt! Jag gick en bit utefter stranden, som egentligen var vad som normalt är sjöbotten! Vattnet har dragit sig väldigt långt ut och avslöjar vad man normalt inte ser!

Storsjöns bottenLågvatten

Här står jag längst ut på en lerig del av Storsjöns botten! Klicka på fotot så syns det hur högt upp vattnet normalt går, alltså ända upp till gräskanten där båtarna ligger!

Underbar gråleraGrå, mysig lera

Två av barnbarnen var hos mig en stund på kvällen och vi gick ner för att se hur lågt vattnet var! Längst ut hittade dom grå lera, som dom borrade ner fötterna i! Lycka! 😀 Lera är lycka! 😀 Dom började litet försynt, men blev allt lerigare och lerigare. Det blev ju halare och halare hela tiden! Dom jublade av glädje! Och till slut föll M-x med hela rumpan i leran, så även M-a, men hon föll på sidan!

Lerig från topp till tå

Underbar, hal lera 🙂

Och var dom riktigt leriga uppifrån och ner så var det ju bara att fortsätta! Jag tror inte dom skrattat så mycket på länge! Rejält kladdiga ungar skjutsade jag hem till mig i bilen! Dom fick ta en dusch och fick ta på sig lånekläder! Vi fikade och hämtade andan en stund, så for vi hem till Mamsen med en påse leriga kläder!

Kvällen är nästan magisk! Jag har sommar i hela kroppen! Det är varmt och skönt! Jag är så nöjd med min sommardag!

Och som Mormor har jag ingen som helst plikt att ta reda på leriga kläder utan överlämnar detta till Mamsen! Absolut en Mormors privilegium! 🙂

 

~ av Ingegerd på 18 maj 2013.

Kommentera

 
