Långhelg med sommarväder!


Aplarna blommar

Apel i blomning

Det var dags att fara till dotter med barn i Jakan och sonen i Sumpan, när det var flera dagar ledigt så jag fick rå om dom ordentligt! Jag har inte farit ner på några år, utan dom har kommit på besök så vi har träffats ändå. Vädret var somrigt, soligt, varmt, vårspirande grönt och alldeles underbart! Där jag bor finns just inga affärer (alltså inga presenter att ta med) så jag funderade på vad jag skulle göra med mina små när jag kom på besök. Jo, jag bakar med dom! Smörgåsgifflar som dom gillar så mycket! Dom två minsta, P och S, ville vara med! På mina instruktioner fixade dom degen själva, bakade ut, rullade gifflar, penslade och fröade på! Jag fixade gräddningen! P och S hade löfte att smaka först! Gifflarna blev jättefina och jättegoda! Och så har jag önskat att, om under inträffar, skulle dottern behöva en ny spis så hade allt varit litet lättare! 🙂

Vårlök

Vårlök

Vi for till Görvälns slott på kvällen! Jag ville ju så gärna fota vårblommor och där fanns massor! Vårlök har jag inte sett på flera år, men nu, äntligen!

MagnoliaMagnolia

Jag har aldrig tidigare sett magnolia blomma ”live”, så det kändes litet extra mysigt!

Innan jag for iväg från dotter och barnbarn bakade vi en äppelkaka med dom små bagarna! Snacka om att gå in för baket med liv och lust! Resultatet blev en vacker äppelkaka, som enligt utsago smakade fantastiskt! Jag smakade aldrig på den för då hade jag blivit skjutsad till sonen i Sumpan!

Vid Lötsjön i Sumpan

Vid Lötsjön i Sumpan

Sonen och jag tog flera promenader i sommarvädret! Långa promenader enligt mina mått mätt! Stegräknaren fick jobba ordentligt! Varmt var det, uppför var det mycket av och konditionen är inte den allra bästa! Men nu ska jag ta tag i det här hemma också! Eftersom min IBS är någorlunda under kontroll med Iberogast så finns inga ursäkter längre! Underbart!

Barfota i snön!

Barfota i snön!

Jo, just det, ja! Vid Bruket (en skidbacke intill Görvälns slott) låg det några tunna snöhögar kvar! Jag sa till P och S att om ni står barfota i snön i två sekunder så bjuder jag på glass! S antog utmaningen, P avstod! Fotot på S med fötterna i iskall snö är alldeles underbart! Hon fick 20 kr att köpa glass för!

Jag är hemma igen vid Storsjöns rand! +7 grader, mulet och småregnigt är det och har visst varit hela fina långhelgen! I så fall var jag på rätt plats just dom dagarna! Mina blommor har överlevt medan jag varit borta! Min blomvakt hade tappat bort min lägenhetsnyckel, hon har tur som slipper köpa nya blommor! 🙂

Jag har just packat ner mina doftljus i en kartong! Jag bunkrade doftljus på Ikea när jag ändå var i farten. Nu har jag så det räcker! Läääänge! 🙂

Närmast på schemat står att fixa så balkongen blir litet mera vårlik! Måtte bara vädret bli litet roligare! Om jag ger mig till tåls så ska det bli sommarväder här framåt helgen! Då pysslar jag så länge och njuter när finvädret kommer!

Vänd näsan mot solen så faller alltid skuggan bakom dig! Ha det så gott!

 

 

~ av Ingegerd på 13 maj 2013.

4 svar to “Långhelg med sommarväder!”

  1. Det var verkligen en underbart mysig helg, som vi kommer att bära i hjärtat länge. Kul att vädret passade på att visa sig från sin bästa sida också 🙂 KRAM!!!

  2. Så trevligt att åka bort en sväng, du verkar ha haft det kanonbra 🙂

Kommentera

 
