Väntan!


Bellis

Bellis eller Tusensköna

Jag väntar på våren! Det gör väl alla i hela landet snart även om dom söder över får uppleva vårdagar tidigare än oss uppe i norr! Sol och vårvärme lägger sig som balsam över själen, man slappnar av, blir litet ljusare i sinnet och längtar ut i naturen mer än under vintern kanske!

Jag köpte en liten bellisplanta hos min blomsteraffär! Jag kände det som ett riktigt vårtecken! Där är flera knoppar på väg och utslagen blir blomkransen nästan mörkröd! Tyvärr var den mörkröda utslagna blomman bara halv, kanske efter en olycka av något slag! Det fick bli foton på knopparna i väntan på att dom ska bli mörkröda! Plantan står stilla just nu, men den får gärna ta fart och bli stor!

Dendrobium...

Dendrobium…

Min största Dendrobium kommer med två stänglar, en större och en mindre! Jag har ingen aning om vilken slags hybrid det är, men den påminner mycket om en ”bigibbum”! Det finns så otroligt många hybrider av orkidéer och jag är bara lätt orkidétokig utan direkta kunskaper! Den har inte blommat på ett par år och så plötsligt kommer två stänglar på en gång! Lycka! Blomman stod ute på balkongen i somras, inte i solen (fast det var ju inte så mycket sol förra sommaren)! Alla mina Dendrobium (7 st) stod på balkongen för att bli stora och fina, men det är nog bara denna som är riktigt fin! Nu väntar jag bara på att knopparna ska bli litet större och sedan slå ut med sina ceriserosa/röda stora blommor!

IBS och Iberogast! Jag fortsätter med Iberogastdropparna, bara 8 droppar varje kväll vid läggdags, så dropparna får verka under natten! Jag har dock upptäckt att min kropp är väldigt sur (känns som rejäl magkatarr) så jag har börjat ta kalkpulver (”pH-kalk, som avsyrar kroppen” (”samt avlägsnar värk- och stelgörande syror”)) i vatten några gånger om dagen och det känns redan bättre! Magen är rätt så snäll nu, inga toabekymmer som tidigare (måtte det hålla i sig), jag äter mer vegetariskt än tidigare (kött har jag nästan inte ätit i år, bara kyckling). Jag ska äta mycket mera basiskt framöver då jag känner att nu finns det en väg ut! Alltså, mot ett grönare liv!!! 🙂

Här är kallt på nätterna och även på dagarna! Det är bara i lähörnor, som det känns rätt så skönt! För min del får våren komma nu, sakta, litet i taget, så det inte går för fort! Jag vill hinna med, hinna se, hinna dofta och känna solvärme sakta öka för varje dag! Förra sommaren, i stort sett utan sol och go värme, gör att jag har väldigt högt ställda förväntningar på den kommande sommaren! Gissa om jag tänker ta vara på den efterlängtade sommaren!

Var rädda om er där ute!

 

~ av Ingegerd på 23 mars 2013.

Kommentera

 
