Matfusket!


Fräscht?

Maten till min födelsedag för någon månad sedan

Den stora matbrickan här ovan ser ju så fräsch och god ut och mottogs med jubel av mina födelsedagsgäster! Mängder med frukt och grönt och så kycklingklubbor, rostbiff och rökt fläskfilé! Hur gott dom helst! Och känns faktiskt väldigt fräscht! Denna typ av mat är det bästa jag vet!

För någon vecka sedan öppnades en ny sida på Facebook, som heter ”Matfusket”! På bara denna korta tid har sidan fått nära 6000 gillare! Han, upphovsmannen till ”Matfusket”, David Appelgren, har intervjuats i TV och fått väldigt mycket beröm för sin sida! Anhängarna växer för varje dag! Där kan man läsa om allt matfusk som förekommer (alla kan göra inlägg och lämna info) om sådant vi inte alltid tänker på! Grädde till exempel! Den är inte svensk, kommer från Tyskland, den är konstgjord och med tillsatser! Grädde är väl grädde! Nähädå! En ICA-handlare i södra Sverige har redan dragit in den grädden från sin butik! Heder åt den ICA-butiken!

Tänk så mycket vi kan göra tillsammans för att få litet färre E-nummer i maten om vi ställer oss upp och är enade! Kanske måste inte maten vara så konstgjord med ingredienser, som är rent skräp! Varför är det så, tro? Jag misstänker att det beror på att vi vill ha billig mat! Och folk köper eländet! Och då blir det så här! Det är väl då vi mår dåligt i längden! Om vi läste oss fram till bättre mat, köpte litet mindre av den, tillagade den själva och njöt av den goda smaken, så kanske det inte blir dyrare i längden! Vi behöver lära oss att äta ”lagom mycket”. Det måste vara mycket bättre för hälsan! ”Lagom” är ett väldigt bra ord egentligen!

Sist jag var i affären tog jag mig extra tid att bara gå runt och läsa på förpackningar beträffande ingredienser och tillsatser! Jag har gjort det tidigare också och är rätt så medveten om den mat jag lagar och äter! Jag lagar all mat själv även om jag inte är någon direkt ”super-matmamma”, som älskar att laga mat och göra den vacker! För min del vill jag ha mycket grönsaker, som är lika gott som godis för mig. Godis, ja! Där har jag inte ens börjat undra över innehållet! Jo, egentligen vet jag ju att godis innehåller klövar och en väldig massa annat, men ätit det ändå, vilket jag nu definitivt har slutat med! Jag köper hellre ren choklad eller bakar en äppelkaka om jag är godissugen! Det måste vara bra mycket nyttigare!

Egen sommarsallad

Min sommarsallad

Min sommarsallad, i stort sett ett eget påfund, är hur god som helst! Den innehåller fint skuren färsk vitkål, tunt skivad purjolök, skivad kalkon i strimlor, massor med skivade jordgubbar och smulad fetaost! Om ni visste hur gott det är med fetaost och jordgubbar! Suverän kombination! Fräsch och supergott! Denna sallad kan man ju variera i det oändliga! Bara man har jordgubbar och fetaost! 🙂

Jag kommer fortsätta läsa om ingredienserna i den mat jag köper! Jag kommer också att läsa om sådant jag inte brukar köpa, mest av intresse! Kanske kan jag hitta något nytt att prova! Det är trevligt med ny mat och nya smaker! Men det måste vara färskt och aptitligt!

Vi får väl tacka hästköttsskandalen för att allt nu börjar dras upp och synas ordentligt! Jag tror det är på tiden att vi vaknar och slutar med skräpmaten, äter sunt och lagom mycket så kommer vi definitivt att må bättre! Denna resa kan bli riktigt spännande! Förmodligen kommer jag återkomma till detta!

Vi är litet närmare vår, sol och värme! Vi har underbara tider framför oss!

~ av Ingegerd på 16 mars 2013.

Kommentera

 
