Snål-Fia!


Finlampan

Myslampa, numera tänd vid ”högtidliga tillfällen”

Jag har blivit en Snål-Fia! Som pensionär får man dra in på det ena och andra och se vad det ger för resultat! Efter nyår slutade jag tända alla mina fina smålampor och slingor för att se om jag kunde spara in på elkostnader! På kvällarna tänder jag bara en ljusslinga i vardagsrummet och en i köket! Och så har jag skenet från TV´n! Mina smålampor har jag inte tänt sedan dess! Visserligen älskar jag mina smålampor och det blir ju så mysigt när det lyser en lampa i rummen! Nu har jag bara två rum och kök, för all del, men jag ville testa hur mycket det kunde göra! Så länge jag är ensam behöver jag inte ha mera tänt! Vill jag läsa något så tänder jag en läslampa vid soffan. Min skrivare stod på för jämnan tidigare, nu är den bara på när jag skriver ut något. Videon stod på dagtid också då jag får in TV-kanalerna bättre den vägen. Och så är jag noga med att släcka efter mig.

Jag följer noggrant på mitt elbolag hur jag ligger till! Där kan jag gå in på mina sidor och se staplar och procent hur mycket jag gör av med. Rätt intressant, faktiskt! Under januari hade jag 8,7 % lägre förbrukning och i februari 7 % lägre förbrukning! Det gör alltså en hel del bara man släcker ner litet grann även om man inte bor ”stort”!

Trots att jag har bakat allt matbröd själv i år så har jag lyckats sänka mina elkostnader trots att ugnen är på mer än tidigare! Jag har några favoritbröd (typ frallor) jag bakar då och då och jag har räknat ut att en hembakad fralla kostar bara en bråkdel av vad köpefrallor kostar. Jag fryser in några i varje påse och tar bara fram det jag behöver, inget blir gammalt! Där har jag redan sparat hundralappar! Och jag kommer fortsätta baka! Det är så roligt! Dessutom brukar jag ge nybakat bröd till min dotter och hennes familj och det är väldigt uppskattat!

Ha det så gott i vårvintern!

~ av Ingegerd på 12 mars 2013.

2 svar to “Snål-Fia!”

  1. Vad coolt ändå att se att det ger resultat!

    • Ja, visst lönar det sig! Höll på att studsa baklänges i affären då jag såg att köpefrallor, 8 st, kostade över 20 kr! Och för det priset får jag ca 60! 🙂

Kommentera

 
