Trevlig helg – igen!


Lyckliga Lotta

Lyckliga Lotta – en sorts balsamin

Det har varit litet tunt med inlägg på sista tiden här på bloggen! Egentligen vet jag inte varför, men kanske har det med säsongen att göra! Jag väntar mest på vårblommorna och där har vi en bit kvar! Det är fortfarande vinter även om vårsolen töar mer och mer, gator och vägar börjar bli snöfria och snötäcket har sjunkit rejält! Det är då man går och köper en Lyckliga Lotta! Nåja, jag har haft den några dagar och försöker intensivt att hålla den vid liv!

Lyckliga Lotta

Lyckliga Lotta är släkt med Flitiga Lisa, dvs dom är balsaminer bägge två och då väldigt törstiga blommor. Min Lotta sänker jag helt ner i vatten (hela krukan) varannan dag och det ser ut som om den trivs med det. Om man har mest orkidéer och dom ska vattnas och pysslas om var 10:e dag är det lätt att glömma bort en balsamin! Nu får vi se hur länge den kommer att klara sig här, men stora, kraftiga knoppar är på väg och dom är jag så rädd om!

Jag har fått en väldig lust att baka matbröd så det gör jag en till två gånger i veckan antingen jag behöver eller inte. Jag har bakat flera pizzabullar, som tydligen är det godaste barnbarnen vet. Den här gången utan ost och med ananas i stället. Och så blev det källarfranskor idag! Nu har jag ordentligt med bröd i frysen, så jag kör nog över några påsar till min dotters familj. Jag har även några äpplen som börjar se litet lagom snurkna ut (litet torra, ni vet, börjar bli skrynkliga) så jag gör nog en äppelkaka till helgen!

Barnbarnen har haft sportlov denna vecka och skulle göra en massa skidutflykter med sin far (som var ledig hela veckan), men lille M-x fick hög feber och kunde inte vara med. Då fick han vara hos mig så dom andra kom iväg en sväng. Det sliter i hjärtat när en studsig liten knatte inte orkar annat än ligga i soffan och se på film och knappt det. Han ville heller inte äta något, inte ens pizzabullar! Idag var dom alla iväg på skidutflykt så han hade nog piggnat till lagom till sista dagen på lovet! Härligt!

Vi ska få strålande sol hela helgen, så jag måste ge mig ut och se mig om i vårljuset! Och så ska jag göra i ordning ett hörn på balkongen, där jag kan sitta och njuta!

Ha en skön hela allihopa!

 

~ av Ingegerd på 08 mars 2013.

Kommentera

 
