Syrénviva och IBS!


Syrénviva

En viva är ju en riktig vårblomma, eller hur? Jag köpte en liten syrénviva i blomsteraffären, där det fanns gott om andra vivor också! På något vis är vivor en blomma, som säger att våren är på väg! Nu står den på mitt köksbord och ger mig en gnutta vår trots all vinter på utsidan! Här är ca 50 cm snö, men just nu är det blida! Det droppar överallt ifrån och är illa halt ute! Här var sandbilen ute tidigt och gjorde våra gator mindre farliga!

Syrénviva

Jag har märkt att syrénvivan dricker en del vatten. Det blir väl så när blommorna kommer in i en lägenhet och är vana vid svalare förhållanden. Nåja, jag ger den vatten varannan dag eller när jag ser att den ser litet trött ut. Nu hoppas jag att alla knoppar som finns nere i plantan orkar upp och blomma så småningom. En tanke jag haft är att plantera om den i en större kruka så kanske den håller sig längre!

Min IBS och Iberogast, ja! Jag har fortsatt med mina 8 droppar per dygn! Jag tar dom precis innan läggdags och låter dom verka över natten! Jag kan definitivt säga att jag är mindre svullen i magen, vilket är otroligt skönt, så ont som det kan göra! Toabesöken är mera normala och inte lika akuta! Om ni visste så skönt det är! Däremot vet jag nu (och har väl vetat en tid) att socker är av direkt ondo! När jag äter godis blir jag skrabbig i magen och där hjälper inte Iberogast! Det är ju bara att låta bli godis och annat jättesött, men pasta, nån enstaka kaka och dylikt går jättebra! En ”biverkning” är att jag sakta men säkert gått ner litet i vikt, vilket är en väldigt trevlig biverkning! Jag har gått ner ca 2 hg i veckan under några veckors tid! Det är ju inte så mycket i och för sig, men en lagom takt så blir det lättare att hålla vikten i längden.

Min vårlängtan börjar bli stark, särskilt när det är blida utanför fönstren! Jag vet ju att det är en bra bit av vintern kvar, men några enstaka dagar med plusgrader är så härligt!

Ha det så gott!

 

~ av Ingegerd på 24 februari 2013.

Kommentera

 
