Sidensvans


Sidensvans

Sidensvans (klicka på fotot så syns den bättre)

Jag har försökt fota fåglar tidigare, men dom gör inte som jag vill! Och bråttom är det! Hinner inte ens ställa in kameran för bästa foto, det får bli som det blir! Särskilt förtjust är jag i sidensvansar, som under hösten lever i stora flockar och med svirrande läte är som aktivast den tid då rönnbären varit frusna några dygn! Det är då inte att ens tänka på att försöka fånga en och annan på bild, då dom är otroligt lättskrämda för allra minsta lilla! Hela flocken flyger upp bara man rör sig för att inte tala om när man öppnar kameran!

En till...

Det kommer några sidensvansar varje dag till vår innergård, där dom sitter i lugn och ro och äter på dom frusna apelfrukterna, som är kvar på trädet! Man kan röra sig på balkongen, sätta på kameran och dom är ändå kvar! Nu bara måste jag ju passa på! Jag knäpper många foton med förhoppningen om att det ska bli något som är bra! Hoppas inte grannarna tvärs över tror att jag fotar in i deras hus! Ibland har jag tur! Fotona här ovan, tagna med makroobjektivet, är beskurna ganska hårt för att fågeln ska synas någorlunda tydligt. Och så kanske inte ljuset är det bästa i gråvädret! Det snöade lätt vid tillfället! Jag är dock rätt så nöjd ändå! Självklart kommer jag att försöka fota fåglar framöver också! Övning ger ju färdighet!

Det är inte utan att jag börjar längta efter töväder, några plusgrader och mera vårlik natur! Jag vet ju att det är ett bra tag till innan det blir så, men längta får man ju!

Ha det så gott i vintern! Var rädda om er!

 

~ av Ingegerd på 13 februari 2013.

Kommentera

 
