Min IBS och Iberogast


Min Iberogastflaska

Jag har haft och riktigt lidit av IBS under många, många år! Från början visste jag naturligtvis inte vad det kallades (nåja, orolig grovtarm, då), men under åren har jag lärt mig. Jag har pratat med flera läkare, röntgat tarmarna och inget fel har hittats. Det har varit väldigt jobbigt stundtals och mitt liv har varit rätt så begränsat. Jag tar inga långa promenader utan jag går flera korta promenader under veckan. Jag tar gärna min bil dit jag ska för att jag lätt/snabbt ska kunna ta mig hem igen. Jag älskar att gå med kameran i skog och mark och förundras över allt som naturen ger oss, både vad gäller växtlighet (särskilt blommor), utsikter, vidder och väder! Det finns så otroligt mycket runt omkring oss som vi kan njuta alldeles gratis av och för mig känns det som ren meditation!

Till och från under alla år har jag tagit Imodium eller liknande, men då blir det ingen bra balans. Man blir lätt för hård i magen och det är inte heller bra. Dessutom får jag rätt så ont. Efter en tid känner jag att det inte är ett bra alternativ. Jag har tre underbara numera vuxna barn jag tagit väl hand om och även jobbat under alla år, men jag tror att det har satt sina spår i kroppen. Jag har lätt för att känna mig stressad (näe, minsann inte barnens fel), och många gånger har livet känts övermäktigt. Nu är jag pensionär och kan planera min tid mycket bättre vilket underlättar enormt!

Så läste jag för någon tid sedan om Iberogast via internet tror jag, köpte en flaska och jag har nu provat Iberogast under en veckas tid. Det står att man ska ta 20 droppar i ett glas vatten 3 gånger om dagen! Näe, det vågar jag mig inte på att testa! Med kännedom om min känsliga mage har jag bara tagit 8 droppar en gång om dagen och funnit att det nästan omedelbart lugnade ner min mage, jag blev mindre uppkörd, blev litet hårdare i magen (kan ändå gå på toa) och började känna mig mera normal. Det känns så skönt! Nu hoppas jag förstås att detta ska hålla i sig framöver! Jag ska ta Iberogast hela våren och hoppas nu på en riktig önskesommar med snäll mage! Jag kommer att uppdatera hur jag mår litet längre fram!

Detta är självklart ingen reklam för Iberogast utan jag bara berättar hur det funkar för mig! Kanske kan någon få hjälp av mina tips! Alla måste ju prova sig fram! Det vore ju underbart om jag bara kunde hjälpa någon enstaka person, som lever med IBS-eländet och på något vis förbättra livskvaliteten för en stackars IBS-mage! Prova försiktigt i början och öka försiktigt antalet droppar! Själv känner jag att jag håller mig till mina 8 droppar per dag! Just nu finns ingen anledning att ändra på något!

Ha det så gott där ute! Vi kommer en dag närmare våren för varje dag! Kanske kan jag få en supersommar! 😀

 

~ av Ingegerd på 07 februari 2013.

2 svar to “Min IBS och Iberogast”

  1. Å, vad jag hoppas och önskar att den ska fortsätta visa sig vara bra. Är den specifik för IBS? Funderar på om det vore något för mina killar att testa (i alla fall F som är lite äldre).

    • Tack, Anna! Jag tycker du ska googla, läsa och avgöra själv. Min tanke går till F som kanske skulle må bra av att prova en tid med låg dos i början och ev öka senare! Läs vad jag skrivit om min låga dos jag tar och testa försiktigt! Det vände inom två dagar för mig! Det tar även bort en del av det ständigt närvarande illamåendet! Det är receptfritt så det kanske är värt att testa för F! Jag kan ana hur han mår! 😦

Kommentera

 
