Svart-vitt…


Skvattram

Skvattram (Rhododendron tomentosum)

Det är tunt med blommor utomhus så här års! Då är det lätt att leta upp några favoriter sedan tidigare. Jag har gjort fotona svart-vita bara på skoj, men det blev inte så tokigt. Överst är det skvattram, som växer ”överallt” i Arjeplogtrakten, där fotot är taget. Skvattram växer helst i sank skogsmark såsom mossar och myrar. Skvattram hör till rhododendronsläktet även om den är bra mycket mindre. Blommorna är vita med en rosa ton i! Skvattram har i forna tider använts att fördriva ohyra med! Jag är så förtjust i själva blommorna med sina många spröda detaljer!

Stjärnflocka

Stjärnflocka (Astrantia major)

Stjärnflockan är en annan absolut favorit. Här växer en planta utanför en annan port, där detta foto är taget. Denna stjärnflocka är ljust rosa med gröna toner, även om den är svart-vit här. Min dotter har en mörkrosa stjärnflocka i sin trädgård. Jag har köpt den, ställt den i hennes trädgård så jag kan fota och ta med en blomma hem då och då. Stjärnflockan är också så fylld av detaljer. Jag förundras över hur mycket naturen kan få till när den är som allra bäst. Stjärnflockan har funnits i svenska trädgårdar sedan lång tid tillbaka.

Från det ena till det andra! Det har snöat i ett dygn igen, men det är bara några minusgrader, vilket jag tycker är skönt som omväxling mot ca -15. Det är långt till våren ännu, men jag börjar känna en viss längtan efter snösmältning, varmare solvärme och ännu ljusare dagar. Det är inte så jättelångt kvar till tussilago och blåsippor dyker upp. Jo, för all del, det är en bra bit innan våren är här på allvar!

Ha det så gott när dagarna blir ljusare och ljusare!

~ av Ingegerd på 28 januari 2013.

Kommentera

 
