Fotorensning


Nyårsrensning 2012

Först och främst önskar jag er alla en riktigt god fortsättning på julhelgen! Nyår närmar sig med stormsteg! Förhoppningsvis har året varit riktigt bra för dom allra flesta av oss och jag önskar innerligt att nästa år ska bli så bra som möjligt!

Mitt jobb i mellandagarna har på senare år blivit att jag rensar bland alla mina foton jag tagit under året! Många foton är mindre bra eller rent av dåliga! Det blir så fullt i datorn att jag har börjat rensa bort alla dåliga foton för att på nyårsafton föra över årets foton på en extern hårddisk!

Hur många foton handlar det om? Ja, flera tusen, kanske 4000-5000 bara på årets blommor, tror jag! Jag delar upp blommorna i ”Vilda” och ”Tama”! Vilda är ju alla ute i naturen och tama är dom blommor jag köper eller i dotterns trädgård. Och så har jag en mapp för varje liten blomma och varje mapp innehåller massor med foton! Och så tillkommer andra foton på mina omgivningar, väder och vind, solnedgångar och annat i min närhet! Ni kan ju räkna ut att det är nödvändigt att rensa och börja på ny kula efter nyår!

När rensningen är klar finns bara foton kvar som jag är riktigt nöjd med! Sådana foton jag skulle kunna tänka mig att göra förstoringar av! Kanske blir det ca 10 foton kvar på varje blomma, eller så! När jag så fört över mina bästa foton till den externa hårddisken, så vet jag att jag är nöjd med resultatet!

Nästa år ska jag försöka lära mig det här med Photoshop! Inte för att förvränga mina foton utan för att lära mig att göra snygga kort och lägga in text och så vidare! Jag har testat några gånger, men det går inte som jag vill! Ovanstående collage har jag gjort i PhotoScape, som jag börjar klara av till viss del! Jag måste ha litet hjärngymnastik under nästa år! Jag kan sitta i timmar vid datorn och blir alldeles uppslukad av det jag håller på med! Vi får väl se hur det går!

Vintern är så vacker, det snöar litet lätt nästan hela tiden, det är lagom kallt och det är jag så tacksam för! Dom senaste jularna hade vi -30 grader, vilket är rätt så friskt! Nu fick vi en jul med ca -7, vilket är fullt tillräckligt! Det är vitt och ”luddigt” ute, dvs mjuka konturer på hela min omgivningen!

Ha det riktigt gott fram mot nyårsafton!

 

~ av Ingegerd på 26 december 2012.

4 svar to “Fotorensning”

  1. Hej Ingegerd. Hoppas du har haft en bra jul. Och att du får ett fint nyårsfirande. Vintern är verkligen här nu med kyla som pendlar men tvärtemot dig så vill jag ha kallt. Jag sitter inne och myser och eldar ljus och njuter av att jag inte behöver vara ute i kylan. 🙂 Tror du lär dig photoshop och hittar fördelarna med att kunna använda det till vissa delar i fotograferandet. Tror ju inte heller att du kommer att använda det till att göra om dina bilder.
    Gott nytt år på dig! Kram

    • Monica, ett riktigt Gott Nytt År till dig och din familj också!
      Först blir det ett lugnt nyår, sen ska jag ta nya tag med vikt/hälsa. Jag känner mig rätt taggad just nu!
      Ha det så gott! Kram!

  2. Fint kollage. Mellandagarna är ju en perfekt tid att rensa bort bilder och föra över till den externa hårddisken, jag borde följa ditt exempel. Visst har jag tipsat dig om moderskeppet.se när det gäller att lära sig photoshop? Vet du att det var precis samma för mig när jag skaffade photoshop, jag hade det i datorn gick in ibland och försökte men jag blev bara arg, kunde inte greppa det alls..
    Nu var jag in och kollade på moderskeppet och tydligen håller dom på med inspelning av en grundkurs i elements som blir färdig i mars!

    • Tack, Marit! Jag ska kolla på Moderskeppet och se om jag får några tips! Jag tror du tipsat om det tidigare, men nu hade jag glömt det! Jag blir ju litet frustrerad när det inte blir som jag vill! Men skam den som ger sig!
      Ett riktigt Gott Nytt År till dig! Kram!

Kommentera

 
