Årets amaryllis


Amaryllisknopp

Godmorgon i kylan! Idag har vi -23 på morgonkvisten åtminstone här runt Storsjön! Man håller sig mest inne en sådan här dag! Årets amaryllis är rosa och väldigt vacker! Den har precis slagit ut och är så praktfull!

Litet utslagen

Inuti en amaryllis döljer sig alldeles fantastiska detaljer! Tänk vad naturen bjuder oss på!

Close up

Närbild på blommans inre!

Stor och praktfull

Amaryllisen är helt utslagen med tre stora klockor för tillfället! Fler klockor är på väg, så även ytterligare en stängel med knopp! Blomman är inte så hög, vilket jag gillar. Jag har varit med om att amaryllisar blir övertunga och faller!

Landskapet runt Storsjön är frostigt och vackert! Rimfrosten pryder alla buskar och snår! Isen på Storsjön lade sig för några dagar sedan. Vi har kanske 30 cm snö och det känns rätt lagom egentligen! Vi har också fått några solstrålar! Så här är vintern som allra vackrast!

Julklapparna är så gott som klara! Jag väntar på några till som kan komma med posten vilken dag som helst! Kartongerna att skicka dom i är packade, klara för avsändning när resten kommit! Julkorten är också klara, både dom foton jag beställt och dom som jag kommer skicka via cyberspace! Jag ska ha litet julmys med barnbarnen runt Luciatid, då vi fikar, provsmakar, julpysslar och barnen plockar fram alla mina tomtar och gör julfint hos mig! Vi har haft den traditionen ända sedan dom var små så nu hör det till att pyssla hos mig varje år! Och vi har så mysigt tillsammans!

Klä på er ordentligt när ni ger er ut! Ni vet väl att mössan är väldigt viktig! Den gör så vi kan behålla värmen i kroppen mycket, mycket längre!

 

~ av Ingegerd på 11 december 2012.

Kommentera

 
