Islykta – igen!


Kvar i hinken

När det ändå är vinter kan man passa på att göra en islykta. Vackert, naturligt och nästan alldeles gratis! Man behöver bara en hink, vatten och frysgrader! Ställ ut en hink full med vatten, lås den frysa i sin egen takt och se till att hålla ett hål öppet på ytan (hammare går bra)! Jag ställde ut hinken med vatten igår på eftermiddagen och knappt ett dygn senare är den klar!

Färdig islykta

När isväggarna känns lagom tjocka, ta in hinken, häll ut vattnet inuti och låt den stå en stund så den lossnar från kanterna! Ställ så ut islyktan igen!

Lykta med ljus

Ställ ett gravljus i! Det lyser länge och blir så fint! Lyktan varar så länge kylan är kvar! Den kan räcka väldigt länge med andra ord!

Man kan också lägga i en ljusslinga (för utomhusbruk) i lyktan! Det blir också väldigt fint och då kan man även välja färg!

Ett av barnbarnen här är magsjukt så jag har inte sett dom på några dagar! Det är trist när dom små inte är pigga och mår bra! Och jag som vägrar passa magsjuka barn kan inte hjälpa till! Om jag blir magsjuk har jag så svårt att hämta mig efteråt! Jag tar hand om andra sjukdomar som mina små drabbas av! Jag hoppas att M-s blir bra snart igen så hans föräldrar får jobba precis som vanligt!

Vi har fint snöfall här och runt -14, vilket är rätt så skönt om man klär sig rätt! Det är vitt och luddigt ute, fina, mjuka konturer överallt och bra mycket ljusare även framåt kvällen!

Jag har litet julklappsvånda, men det är väl precis som vanligt så här års! Känner mig fruktansvärt fantasilös när det gäller mina barn med halvor! Alla barnbarn är i stort sett klara redan! Förmodligen ordnar det sig till slut!

Var rädd om er ute i vintern! Halka inte, bryt inga armar eller ben! Sånt har vi inte tid med så här i jultider!

~ av Ingegerd på 06 december 2012.

2 svar to “Islykta – igen!”

  1. Fin islykta! Jag har inte gjort några i år, blir inspirerad,,,

Kommentera

 
