1500:-/mån


Hastbullar med hallon (ICA´s recept – mitt foto)

Det stundar hårdare tider för min del och säkert för flera andra också! Min pension sänks drastiskt nästa år och jag förväntas överleva på bra mycket mindre! Jag har googlat litet och politikerna tycker att en ensamstående pensionär ska klara sina matkostnader på 50:-/dag (1.500:-/månad), vilket är min utmaning just nu. Jag har inte slösat tidigare heller, men jag får verkligen tänka mig för nu.

Dessa hastbullar med hallon kostade ca 20 kr att göra och jag fick ut 20 st på smeten (2 ägg, mjöl, vaniljsocker, bakpulver, litet mjölk, hallon och pärlsocker). Det betyder att dom kostar ca 1 kr/st. Jag läser kvitton, delar priser och räknar! Om jag köper 10 äpplen eller 10 potatisar så är det ju lätt vad dom kostar per styck! Det blir en del räknande nu i början, men med tiden kommer jag säkert att ha det i ryggmärgen och behöver inte räkna ut allting. Men det är bra att se upp och bli medveten!

Denna lilla orkidé slog ut i förrgår! Det är en liten Dendrobium kingianum jag köpt via Tradera. Redan när jag fick skottet såg jag antydan till stängel mitt inne bland bladen! Är det möjligt? Jag planterade den och pysslade om den! Visst var det en stängel och den växte och växte och nu har den en utslagen blomma och två knoppar. Jag har flera kingianum sedan tidigare, men denna har mörkare färg utåt kanterna och är rätt så ljus i mitten. Nu väntar jag mig flera små skott nerifrån så plantan blir större och blommorna kanske fler nästa gång. Till veckan kommer en liten till jag köpt via Tradera! Den ska enligt fotot ha ännu starkare färger! Spännande!

Barnbarnen här är på resa till Stockholm för 60-årskalas och bor hos min andra dotter. Min son och hans underbara tjej är på weekendresa till London och har förlovat sig. Sååå roligt! I min ensamhet (näe, jag känner mig inte ensam) har jag gjort flera julkort med foton och PowerPoint! Det är ju bara så roligt! Jag har också skickat in ett foto att göra julkort av för att skicka till vänner, som inte har/använder sig av dator så mycket! Fler kommer att få julkort via Facebook eller mail i år för att dra ner litet på porto i dessa moderna foto-/datatider! Igår fotade jag adventsfoton också och dom kommer här på bloggen litet senare, precis som julkorten! Jag glömmer både tid och rum när jag håller på!

Jag har flera julklappar klara! Och några paket är på ingång! Nu är det mina barn som jag måste tänka litet mera på! Synd att inte stora barn kan få leksaker också! 🙂 Nåja, det ordnar sig nog. Jag vill inte vara ute i sista stund, allt ska vara klart och skickat iväg före Lucia! En och annan ljusslinga har letat sig fram och fler blir det. Jag ska sätta upp några idag också. Det blir så mysigt när det lyser här inne när det bara är svart utanför fönstrena! Näe, ingen snö, ingen vinter! Hittills har vi nästan inte behövs skrapa bilarna! Nu vore det ju trevligt med litet snö så det blev ljusare!

Det närmar sig bråda tider med advent, Lucia och jul! Jag stressar inte, det blir som det blir och det blir så bra varje år! Vi köper inte heller särskilt dyra julklappar, vilket jag tycker är helt underbart! Som vanligt få vi säkert en fin jul, men nu undrar jag bara om julen blir vit eller inte?!

Glöm inte andas! 🙂

~ av Ingegerd på 25 november 2012.

4 svar to “1500:-/mån”

  1. Ja, rent ut sagt tycker jag att det är förjävligt!! 1500:- det är ju jätte mycket mindre pengar! Undrar hur de tänker egentligen? DE har väl stoppat undan en massa till de blir gammal så de har ju sitt på det torra! Jag tror också att du fixar det och lär dig att få det att gå runt. Men varför ska man inte kunna få ha det liiite bättre och kunna unna sig något som pensionär!?
    Kram.

    • Tack! Ja, det är värre än så. Dom tycker att vi inte ska äta för mer än 50:-/dag (1500/mån), men jag får 2500 mindre i månaden nästa år! Huvva! Jag ska ta nya tag i att sluta röka. Jag ligger i startgroparna! 🙂

  2. Ja det är ju bra att sluta röka hur som helst. Men jag tycker att det är rent bedrövligt!!!

Kommentera

 
