Hydro-test


Hydrokultur

Det har varit mycket dåligt med bloggandet på sista tiden. Jag var med i Foto-triss  några veckor. Det var jättetrevligt, jag fick väldig respons och tittade i andras bloggar på många, många fina foton och även kommenterade en hel del. Det tog dock väldig tid. Jag blev sittande större delen av söndagen och måndagen och gick igenom andras bloggar. Så det rann ut i sanden!

Jag var inne på min lilla fina blomsterhandel idag för att köpa orkidékompost och såg en liten orkidé stå i vatten med grus i botten i en glasbunke. Jaha, ja! Varför inte! Jag köpte två små miniorkidéer och hade en hemma sedan tidigare. Jag sköljde av all kompost dom stod i och satte ner dom tre små plantorna i en vid glasvas med sjösten i botten. Detta är ett rent experiment! Det ska bli riktigt kul att se vad som händer på sikt! Vattnet måste säkert bytas med jämna mellanrum och stenarna sköljas rena och orkidéerna hållas under uppsikt! Riktigt spännande!

Denna lilla Miniphalaenopsis blommar och blommar. Den har sett ut så här i köksfönstret rätt så länge nu och är lika fin fortfarande. Den blommar snällt varje år, ibland två gånger om året! Den är väldigt tacksam och det är jag så tacksam över!

Denna lilla Dendrobium har blommat sedan i början av september och blommar fortfarande. Några stänglar har blommat, tappat sina blommor och klippts av från plantan. Nya stänglar, sådär 7 st såvitt jag kan se, blommar om någon vecka! Plantan har aldrig varit utan blommor sedan september och kommer fortsätta blomma ett bra tag till! Om ni visste så roligt det är med litet olika orkidéer!

Vädret i Storsjöområdet är ungefär samma som i somras, bara litet svalare. Vi har haft snö någon dag, men det är borta sedan länge. Solen lyser för fullt idag och det var riktigt skönt att sitta på balkongen i solen och mysa en stund!

I övrigt ligger jag i startgroparna inför julen så smått. Jag har fotat årets julkort med ljus, tomtar, glitter och allt annat nödvändigt, men dom sakerna är tillbaka i sin låda i väntan på advent åtminstone.

Jag har börjat lägga upp saker på Tradera igen. Ännu har ingenting köpts men det är bara några dagar sedan jag började. Tänk så många saker man inte behöver och som eventuellt någon annan vill ha! Jag fortsätter nu under vintern med Tradera och gör uppehåll framåt sommaren igen! Då vill jag göra andra saker!

Jag önskar er alla en skön höst eller vinter eller vad det nu är för något!

~ av Ingegerd på 20 november 2012.

2 svar to “Hydro-test”

  1. Det blir ju spännande att se vad som händer med ditt experiment! Jag är inne i en fullständig bloggtorka just nu. Ligger väldigt lågt. Det enda jag känner för är ju då trissen som du lagt ner :-D. Men jag känner inget tvång att gå in på alla andras och kommenterar. Det skulle inte fungera för mig heller då. Jag kikar runt lite, kommenterar här och där och hos de som kommentar hos mig.
    Men livet ska ju bestå av annat också, än att sitta vid datorn, så man måste ju känna själv vad som är ok i tid.
    Blir lite spännande att få se dina julkort sedan också, om vi får se dem här förstås!
    Kram.

    • Tack! Det är riktig bloggtorka här också! Funderar på julklappar, håller liv i orkidéer, fotar julkort – flera olika! Julkorten kommer på bloggen förstås, så även Facebook! Jag har ännu flera vänner som inte använder dator så dom får ett ”foto” som julkort. Och sen är det ju skönt att bara vara lat! 🙂

Kommentera

 
