Hittat i hösten


Igår hade vi fint nästan sommarväder igen! Helt underbart efter vår mulna sommar! Litet grann höstkallt i luften, men ändå så skönt! Då gick jag ut en sväng med kameran. Vid grannhuset står en låg häck med rosor, som blommar fortfarande. Rosorna såg så jättefina ut med klar färg och underbara blommor. Det är ju trevligt att se när det mesta annars har blivit brunt och gult!

Snårvindan växer i den lilla dungen i backen nedanför. Snårvindan har snärjat in sig i allt som växer där och den växer över flera kvadratmeter. Dom flesta blommorna har vissnat, men en och annan blommar sent. Nu var blomman nästan vit. På sommaren tonar snårvindan i litet mera rosa färg.

Någon i husen nedanför mig har rensat sina krukor/planteringar och slängt både petunior, vit och blå lobelia och litet annat i komposten i snåren. Blommorna fortsätter att må bra och sprider sina färger för dom, som slänger mera kompost!

I snåren växer också en mängd jättebalsaminer, som jag gillar skarpt. Jag gillar verkligen dom stora blommorna för att inte tala om dom där fröskidorna. Om man tar en fröskida i handen öppnar den sig och sprätter till. Det känns som om man har fått en insekt eller mask i handen. Där är flera kvadratmeter med jättebalsaminer i olika rosa färgtoner, ljusrosa, mellanrosa och nästan cerise! Dom står rätt så otillgängligt och där var också rätt så fuktigt trots att dom står i backe.

Jag har drabbats av litet städiver och gjort ett ryck här hemma. Fönstrena är rena och fina, balkongen är nästan i vintervila, gått ut med skräp som bara inte får plats längre och inte är något jag använder (inte ens värt att sälja vidare). Somligt ska ner i källaren och två stolar ska till tippen. Jag har lagat några lampor, men har två kvar att fixa till. Jag känner mig relativt nöjd faktiskt!

Barnbarnen är friska igen. Dom var ju snoriga och febriga i förra veckan, men nu är alla på fötter igen. Kvällarna börjar bli mörkare och jag tänder flera ljus. Jag väntar två orkidéskott jag köpt via Tradera och ska alltså få plats med två krukor till nånstans. Får väl lägga pussel igen!

Ta vara på ljuset på dagarna så länge ni har möjlighet! Och tänd många ljus om det är riktigt mörkt! Ha det så gott i hösten!

 

~ av Ingegerd på 25 september 2012.

Kommentera

 
