Storfavoriten


Stänglar med blommor

Denna sorts orkidé är nog min absoluta favorit just nu! Det är en Dendrobium kingianum-hybrid, som kallas ”Berry Oda” och blommorna är ca 3 cm i diameter. Jag har fått ihop en hel samling av dessa små kingianum, några är nu omplanterade och  plötsligt börjar stänglar och blommor växa fram. Plantorna har blivit mycket större sedan jag köpte dom i mars på Sörvalla blomsterhandel, dom mår finfint och har blivit nästan dubbelt så stora/vida!

Så här ser den blommande plantan ut! Den har fått flera nya skott nerifrån och om jag räknar rätt i grönskan kan det komma kanske fem stänglar till. Dom stänglarna har inte kommit så långt ännu, så dom syns inte. Ni kan ju bara föreställa er hur plantan kommer att se ut när sju-åtta stänglar blommar!

Och så lättskötta dom är! Man behöver inte truga dom, precis! Jag har köpt flera små skott via Tradera också och har kanske tio totalt, några vita och dom flesta rosa. Alla är inte ”Berry Oda”, jag har fem av den sorten. Och resten är Dendrobium kingianum utan att vara hybrider såvitt jag vet! Nåja, jag kanske inte får veta sånt när man köper små skott via Tradera! Kanske inte säljaren alltid kan avgöra om det är hybrider eller inte! Jag är överlycklig över mina små Dendrobium, som börjar sin blomningstid nu under hösten, som sägs vara den bästa tiden för orkidéer! Vi får väl se!

Denna vecka blev inte vad jag hade tänkt! Jag har haft ont i magen och inte mått bra några dagar och inte fått särskilt mycket uträttat. Just när man tänker ta itu med både fönsterputsning och annat så hamnar ett krassligt barnbarn här i stället. Han är frisk nu, han var rätt så busig idag. Jag pratade dock med hans storasyster, som är snorig och redigt förkyld. Kanske hon kommer i morgon? Hrm! Ingick inte heller i mina planer! Fönsterputsningen får väl vänta litet till!

Jag önskar er alla en riktigt fin hösthelg!

 

~ av Ingegerd på 20 september 2012.

2 svar to “Storfavoriten”

  1. Äh det är väl ingen stress med fönstren, dom kan gott vänta 🙂
    Ha en trevlig helg Ingegerd!

    • Nej, lorten är kvar tills jag tar bort den! Idag var både Malva och Matteus här, snoriga och febriga, men på bushumör! Vi skrattade väldigt mycket! Skön gymnastik för själen!
      En skön helg till dig också! 😀

Kommentera

 
