Höstens intåg


Rödklöver från M-x

Igår kom M-a och M-x på snabbesök. Lille M-x hade tre klöver i högsta hugg, som han gav till mig. Gissa om jag älskar när mina små har blommor med sig! Båda säljer varor ur en katalog från WWF, Världsnaturfonden, och går runt i området och hoppas att några vill handla. Jag gjorde en beställning och så gick dom vidare.

Den allra sista malvablomman

I den hårda blåsten vek sig min höga malvaplanta och lade sig utmed balkonggolvet. Till slut, för att rädda dom sista knopparna, tog jag in topparna och satte i vas. Vill ju inte missa något fotoobjekt. Jag är särskilt förtjust i malvorna! Jag älskar färgen! Tyvärr står blommorna bara en dag, men det kommer ständigt nya. Nu är malvaplantan helt nerklippt, men jag tog massor med frön för att spara till nästa vår!

Min cerisefärgade dahlia

Den underbara dahlian jag fick till Mors Dag sjunger också på sista versen. Plantan blev aldrig så där fin som dahlior kan bli förmodligen på grund av den solfattiga sommaren. Plantan växte liksom inte och blommorna blev aldrig så praktfulla som jag önskade! Så trist!

Liten blålila aster

Häromdagen köpte jag en liten aster i kruka på ICA. Plantan är inte så hög, men blommorna är många och så roliga att fota! Vilket underbart fotoobjekt! Plantan ska helst stå ute på balkongen, men nu står den inne för att jag ska ta några fler foton.

Den nya kameran är helt underbar att jobba med! På något sätt blir fotona bättre! Det måste ju bero på kameran för mina kunskaper har inte ökat från förra veckan :-D! Jag är jättenöjd med den! Däremot förstår jag inte riktigt varför bildskärmen är utvikbar, men det har kanske att göra med att skydda själva skärmen, som har en hård baksida! Det går kanske att vänja sig vid. Nu börjar en ny upplärningstid med kameran och det är sååå roligt! Tänk vilket roligt sätt att hålla hjärnan i trim!

Det har slutat blåsa, är litet mulet, men rätt så skönt idag! Jag önskar er alla en skön söndag och en bra arbetsvecka vad ni än gör!

~ av Ingegerd på 09 september 2012.

6 svar to “Höstens intåg”

  1. Vilka vackra och färgglada höstblommor. Att vara kompis med kameran ger säkert bättre bilder än att äga en superkamera som man inte riktigt klickar med. 😉 Själv tycker jag att jag alltid får bättre bilder med min lilla Powershot än jag får med dyra systemkameran. Men jag tränar. Min powershot har vikbar skärm och det är den är ovärderlig. På det sättet kan jag fota ur vinklar jag aldrig skulle komma i närheten av om jag var tvungen att hålla kameran framför ögat. Så ett tips till dig är att lära dig utnyttja den utvikbara skärmen för att komponera bilder ur olika vinklar – speciellt grodperspektiv så klart. 🙂

    • Tack, Charlotta! Ja, det fordras mera övning! Det händer att jag också fuskar med en mindre kamera! Jättebra tips du gav mig om att komponera fotona ur olika vinklar och just grodperspektivet, så klart! Nu fick jag en liten kick! 😀

  2. Så fina macrobilder. Roligt att läsa att du är så nöjd med kameran. Skulle också skriva ang den utvikbara skärmen hur bra det är men jag ser att hon hann före 🙂 håller med Charlotta att det är superbra för att fota i olika vinklar. Man kan sätta kameran mot backen och fotografera utan att behöva lägga sig ner raklång, eller hålla den högt över huvudet om det behövs, om du inte alls gillar den kan du alltid fälla ut den sen vrida ett varv runt och fälla in den igen, då har du skärmen utåt.

    • Tack, Marit! Ja, jag testade skärmen utvikt litet, men det funkar inte med makro förstod jag, vilket jag använder nästan hela tiden! Kanske går det med makro också, men i så fall måste jag testa mycket mer! Måste ut och testa med vanligt objektiv så kanske man tycker annorlunda!
      Ha det så gott! 😀

  3. Vad kul med ny kamera, även om det var oplanerat så är det ju kul när man väl har den i handen! Och klart så blir det ju bättre bilder, det är ju en bättre kamera. Den sista på astern är en favorit! Kram.

    • Tack, Monica! Jo, det är faktiskt riktigt roligt och inte lika kämpigt att få till hyfsade foton! Astern från ICA var riktigt rolig att fota! Har mååånga foton på den! Kram!

Kommentera

 
