Blommor från en liten kille


Vitmåra från M-x, den sista för i år?

Igår var det dags att rycka in med barnbarnen! Mamma och pappa skulle på föräldramöte i skolan och skulle med knapp nöd hunnit hem och vända. Barnbarnen skulle samlas hos mig, äta i lugn och ro och sedan vidare hemåt. M-s ramlade in först, någon timme senare kom M-a med M-x, som hon hämtat från fritids. M-x hade årets troligen sista vitmåra och en prästkrage med sig åt mig. Dom vet att jag älskar blommor och har ofta med sig någon enstaka blomma som present! Åh, vad jag älskar det!

Prästkragen från M-x

M-s och jag hade förberett maten litet, så det var bara att duka fram. M-a sa att hon var jättehungrig och var nog tacksam över att väntan inte blev så lång.

Jag har en favoritmat åt barnbarnen när dom är hos mig. Jag serverar pitabröd med stekta kycklingbitar, grönsaksplock av ca 5 olika färgglada grönsaker, fetaost, vindruvor, oliver och tzaziki. Det måste smaka oerhört gott för dom äter som om dom inte sett mat tidigare. M-a och M-s åt 2,5 pitabröd fyllda till bredden med godsaker och M-x åt bara vindruvor i sina bröd. Och vindruvorna ska vara delade, inte hela! Igår blev det också varsin liten läsk till, vilket inte händer särskilt ofta, kanske två gånger per år, eller så!

Efter maten for vi hem till deras hus. Det var dags att klä om till friidrottslektionen alldeles i närheten. Lilla M-x hade ingen lust att följa med i regnvädret, så han och jag blev kvar hemma. Han fick spela dataspel en stund. Och han fortsatte att äta. Mera frukt och så kvällsmackor! Han har ätit dåligt i ett par veckor innan skolan började och det tar han nog ikapp nu. Jag såg att han var trött och förstod att en stund i soffan var precis vad han behövde. Jag tror att han har så många upplevelser av nyheten att gå i ny skola med nya kamrater.

Den sista augusti, alltså idag, kan jag ju sammanfatta sommaren med att den varit tämligen mulen och regnig. Blommorna på balkongen är inte mycket att hurra för. Mina paradisblomster ser uschliga ut, magra och eländiga. Dahlian blev aldrig så fin en dahlia kan vara, mina million bells blev inget vidare fina heller. Däremot mår mina pelargoner hur fint som helst. Jag har åtta stycken så dom lyser upp balkongen i år! Måtte inte nästa sommar bli lika grå som denna!!!!!

Jag önskar er alla en trevlig helg! Har ni finväder, ut och njut och ta vara på det!

 

~ av Ingegerd på 31 augusti 2012.

4 svar to “Blommor från en liten kille”

  1. Härliga barnbarn du har! Jätteroligt att de tar med sig hem det du gillar så mycket. Finfina foton blev det ju av kärleksbevisen från barnbarnen! Kram.

    • Ja, killarna har ofta blommor med sig, bara någon enstaka men det räcker för mig.
      Ikväll har en stor ”sorg” drabbat mig, min fina kamera har slutat funka! It sucks!
      Kram!

  2. Va!!!? Hur kunde den bara sluta fungera? Vad har du för kamera förresten? Hoppas att det är något som går att fixa! Kram.

    • Har kontaktat han som hjälpte mig köpa den. Det är själva kamerahuset som slutat funka. Hoppas hitta ett kamerahus där båda objekten passar! Väntar svar från Scandinavian Photo, som är suveräna på service!

Kommentera

 
