Nära blommornas inre


Rödklöver

Det är snart sista chansen att ta närbilder på sommarens alla vackra, vilda blommor. Fler och fler vissnar och faller i sömn för att hämta kraft till nästa sommar. Det är mera brunt i färgtonen och börjar se rätt risigt ut ute. Det är ju trist när man kommer på något nytt sätt att fota och så står hösten för dörren. Jag började visserligen testa detta med makrolins utanpå makroobjektivet redan förra sommaren, men fick inte till det alls!

Grässtjärnblomma

Jag har upptäckt att grässtjärnblomman är ett otroligt roligt objekt att fota. Och utmanande! På grund av blåsten tog jag med mig en grässtjärnblomma hem och satte i vatten. Blomman är bara en centimeter i diameter med massor av fina små detaljer inuti. Många foton blir inte bra, men så blir det några, som jag är riktigt nöjd med.

Kråkvicker

Denna blåa skönhet, kråkvicker, växer i mängder här omkring. Jag har tidigare tyckt att dom varit svåra att få till bra foton på, så jag försökte igen. Nu gick det bättre, men jag vet inte om jag är nöjd riktigt. Färgen är ju helt underbar och blommorna består av många små blommor, som sitter i en lång rad på stängeln. Det får duga i år, så ska jag ta ny sats nästa vår igen.

Det är sista veckan av barnbarnens sommarlov. Snart går alla tre i skola i den stora staden Östersund. M-a, som gått där ett år redan är supernöjd, hon börjar i sexan nu. M-s börjar fyran och ser också fram emot den nya skolan. Det var lille M-x, som tyckte att det var alldeles övermäktigt att gå i skolan inne i stan, så han har protesterat högljutt hela sommaren. Nu har han varit på inskolning och allt har fallit på plats för honom. Puuuhh!

Igår var M-s hos mig hela dagen. Han var alldeles slak efter hemkomsten efter både fjällvandring och resan till Arjeplog på egen hand med sin syster. Musten verkade ha gått ur honom. Han rörde sig inte särskilt långt från soffan. Vi såg på film hela dagen, lagade mat, fikade och bara myste! Han är otroligt kärvänlig och gullig mot mig! Jag tackar och tar emot, måtte detta inte ta slut!

Igår kväll ringde M-x och ville också komma en dag denna vecka. Det var ju inte bra att M-s fick en dag hos mig, då ville han också ha det. Så på fredag kommer han några timmar. På lördag ska han ha sitt 7-årskalas och han har bestämt att hans syskon inte får vara hemma då. Dom kommer till mig en stund (troligen går M-a till en väninna, skulle jag tippa). Hhrrmm! Det var ju inte bra, då blev det ju orättvist, tyckte han. Men om man kör ut sina stora syskon från sitt partaj, så får man nog ta den smällen! 😀

Helgen närmar sig. Jag ska ut och försöka hitta det där sista i naturen att ta närbild på. Det finns ju litet kvar ännu, även om det har tunnat ut. Jag önskar er alla en skön helg!

 

~ av Ingegerd på 23 augusti 2012.

Kommentera

 
