Min allra minsta pyttelilla orkidé


Klicka på fotot så syns den lilla plantan bättre

Min allra minsta pyttelilla orkidé hänger på en krok i köksfönstret. Den lilla plantan är monterad på ett nät med vitmossa runt rötterna och ska fuktas med jämna mellanrum. Jag är kund hos Orchidéhuset och fick en förfrågan om jag ville beställa något direkt från Thailand! Jamen, åh, så spännande! Klart jag ville försöka i alla fall och beställde en liten Kingidium deliciosum utan att veta vad jag egentligen gav min in på!

Den lilla plantan var väldigt försenad och jag hade inte en susning om den överhuvudtaget skulle överleva. Så småningom kom den med två blad och två stänglar och jag duschade den omgående. Bara någon dag senare såg jag att kanske, kanske skulle den sätta knoppar längst ut på båda stänglarna!

Igår slog den första knoppen ut och jag är alldeles exalterad! Blomman är bara drygt 1 cm i diameter! Jag har aldrig sett en så liten orkidé tidigare! Nu gäller det att fortsätta pyssla om min lilla orkidé så dom andra knopparna också orkar ända fram!

Blommorna är ju alldeles fantastiskt vackra! Nu gör jag allt för att försöka föreviga dom på foto så man riktigt ser hur dom ser ut! Jag får skärpa mig vad beträffar fotografering! Jag måste testa flera olika inställningar för att få så bra foton som möjligt! Jag känner ju att jag har mina begränsningar med kameran! Men, åååååh, så roligt det är!

Idag är två små blommor utslagna! Stativet står uppställt i köket. Plantan hänger i en ståltråd från en hylla och jag har hängt upp en svart tygbit som bakgrund. Idag vet jag vad jag ska hitta på i gråvädret! Helt underbart! Jag är alldeles fascinerad!

Den gråa sommaren har fortsatt här. Häromdagen var det soligt och fint, men just då fick jag en brakförkylning med feber och ont långt ner i bröstkorgen. Det var inte läge att sola eller ens vara ute då precis! Turligt nog vände förkylningen väldigt fort och allt är som vanligt igen även om jag har en härlig hosta. Det ser ut som om solen möjligen är på väg att lysa idag! Då måste jag ut en sväng! Jag kan ju inte fota en liten orkidé med två små blommor hela dagen!

Hoppas ni alla får en skön augusti!

 

~ av Ingegerd på 04 augusti 2012.

4 svar to “Min allra minsta pyttelilla orkidé”

  1. Men oh vad fina små blommor! Men hänger den bara i det där nätet? Tappar hakan lite på att det fungerar! Kan i alla fall tala om att den orkidén som du rådde mig att inte slänga bort utan vänta för att se om den kom tillbaka, blommar för fullt!!! Tack för det vännen! Kram

    • Tack, Monica! Visst är den fin, min lilla!
      Så glad jag blir när du fått nya blommor på den du tänkte slänga bort! Man får ha litet tålamod, ställa dom bakom en gardin när dom blommat över och kanske blir man överraskad litet senare!
      🙂

  2. Vilka fina bilder, ja det är kul att leka med inställningarna! Skönt att du är frisk igen, ha en bra vecka!

Kommentera

 
