Pysselkväll


Lille M-x har varit här på pysselkväll och övernattning! Både han och jag samlade saker att pyssla med några dagar i förväg så vi var ordentligt förberedda. Jag skulle hämta honom på eftermiddagen och när jag kom hade han väntat på mig sedan lunch. Han var färdigpackad och klar. Vi tog svängen om Sibylla och åt. En Fun-box var ju det som gällde och han fick ett nyckelband. Så stor han kände sig. Tänk att ha egen nyckel! Vi for hemåt och tittade i min nyckel-/nyckelringssamling och satte på några utgångna nycklar och nyckelringar!

Han pysslade ihop en ”godisautomat”! En karamellkungask fick både ben och ansikte. Ett handtag från en juiceflaska blev tratt för godiset att komma ut. Jag hittade några röda hallonkarameller, som han fick, men dom fick inte plats i tratten. Då gjorde vi ett hål baktill där karamellerna kom ut. Som hår tog vi av alla mina rullar med presentband, knorvade och satte fast upptill. Vi fransade dom först också. Han var mäkta nöjd med sin ”uppfinning”!

Vi såg en stund på Allsång på gränsen, han fick litet glass och tog ett bad. Så var det dags att sova. Jag hade bäddat i köket åt honom, men han ville sova på madrassen i mitt rum och så fick det bli. Jag fick inte sova i min säng för jag snarkar, påstår han. Det blev soffan i vardagsrummet för min del. Rätt oskönt, faktiskt. Jag sov väldigt knackigt och var fullständigt seg hela dagen igår. Vi får hitta på en annan lösning nästa gång. Nåja, han var väldigt nöjd med all egen tid han fick hos mig.

Idag kommer M-a framåt kvällen. Hon är med på Facebook. Hennes mamma är inte särskilt förtjust i det, men många kompisar är med. Jag ska lära henne att hitta runt och visa henne vad man kan göra, men framför allt ska jag lära henne vett och etikett och påpeka hur otroligt viktigt det är! Jag ska påpeka allvaret i detta!

Solen, ja! Den försöker komma igenom idag, men lyckas bara till knappt hälften. Hoppas ni andra har solen i stället!

 

~ av Ingegerd på 21 juli 2012.

Kommentera

 
