”Mammakväll” hos mig


Middagsbordet med mina favoritorkidéer i bakgrunden

Igår hade jag och min ena dotter, H, en Mammakväll! Det var år sedan jag sist bjöd in till Mammakväll och då med min andra dotter, A, på den tiden jag bodde i Jakan. Var är då en Mammakväll! Jo, som mamma bjuder jag hem ett barn (har bara vuxna barn numera) i taget, tar fram fintallrikarna och andra glas än vardagsglasen, lagar god mat, som är litet extra festlig, och därefter en god efterrätt. Vi äter och pratar i lugn och ro utan barn/barnbarn, som väldigt lätt tar över. En egen stund med ett barn i taget är guld värt för mig! Ja, ovärderligt!

Vad lagade ”kocken” då? Jo, det blev stekt fläskfilé i skivor, ugnsstekta potatisskivor (med skalen kvar), youghurtsås med små bitar av torkade aprikoser/purjolök och peppar. Salladen bestod av ruccola, vindruvshalvor och fetaost. Och då drack vi Loka till. Inget vin, eller så! Vi är väääldigt måttliga med sådant! Hur gott som helst! Tänk att ha tid att sitta ner och äta litet gott utan att bli störd eller ha bråttom! Efterrätten bestod av vaniljglass, jordgubbar och chokladrån! Så kokade jag litet kaffe som avslutning.

Bordsdekorationen med dahlia, glasprydnader och några färgade stenar på botten

Kaffet tog vi in i vardagsrummet och sjönk ner i soffa och fåtölj! Jag tände ett ljus i Hjärtebarnbarnets lykta och han lyste för oss under hela kvällen! Jo, vi pratade om honom också! Vi satt i skymningen och pratade i fem timmar om allt möjligt utan att bli störda!

Jag är kanske lyckligt lottad, som har mycket nära kontakt med mina tre barn och även är vän med dom på Facebook. Eftersom vi är litet spridda över landet så får vi ändå en daglig dos av litet information från varandra.

I förrgår sov M-s över här. Vi bygger plastflygplan vid köksbordet. Så otroligt mysigt! I morgon kommer lille M-x och stannar över natten. Han förväntar sig en väldig massa pyssel och mormors totala uppmärksamhet, vilket han ska få. På lördag kommer M-a och sover över. Då blir det nog en massa mys och prat om min eventuella katt skulle jag tro! Hon vet att jag inte har bestämt mig ännu om jag ska ha katt överhuvud taget! Nästa vecka far dom iväg på semester. Då är jag blom- och postvakt! Vid fint väder lånar jag nog deras altan att sola på! Och så fota i trädgården i lugn och ro!

Jag kan bara rekommendera er andra att bjuda in ett barn i taget på Mammakväll! Det ger så otroligt mycket för oss båda!

 

~ av Ingegerd på 18 juli 2012.

8 svar to “”Mammakväll” hos mig”

  1. Jag kan ju bara skriva under på att det är supermysigt och skönt att göra det utan barnen. Roligt att läsa att det blev så lyckat. KRAM! ❤

    • Tack, Anna! Ja, synd bara att det är så långt mellan varven! Nästa gång vi ses skulle jag vilja ha några timmar med dig också! Kram!

      • Det vill jag med. Det är alldeles för längesedan nu. Mina tankar har snurrat kring att eventuellt ta en helg nu till hösten. Kanske om jag åker en fredag kväll och tar ledigt på måndagen. KRAM!

  2. Åh, så roligt! Då ska vi prata, äta litet gott och pyssla om bara dig! Kram!

  3. Åh vad mysigt!!! Vilken toppenbra idé! Klart det är kul och mysigt att vara samlade med familjerna också, men ibland kan man behöva lite lugn och ro och bara få rå om varandra!
    kram.

  4. Fin blogg jag hittade in på när jag sökte på blodfingerört. Du hade gjort ett inlägg under 2009 som jag fick träff på. Blommar den fortfarande lika fint? Det är en ljuvlig planta. Men du har annat vackert också ser jag i din blogg. 🙂

    • Tack, snälla Charlotta! Blodfingerörten blommar på kyrkogården i Arjeplog, där jag bodde tidigare. Jag skulle tro att den är lika fin i år. Jag ska strax in på din blogg och titta runt litet! Det är så trevligt med andra blombloggar!
      Ha det riktigt gott!

Kommentera

 
