Åkerbär


Min dotter har köpt en liten planta åkerbär! Åkerbär är Norrbottens landskapsblomma och jag letade en del efter den under min tid i Arjeplog (visserligen Lappland), men såg aldrig någon. Detta är första gången jag ser åkerbär ”live” och jag blev faktiskt litet imponerad. Ja, kanske inte av själva plantan, som ännu är rätt liten, men blomman är helt underbar både med sin färg och form. Jag ser fram emot att kanske få smaka på ett bär. Spännande!

Plantan blir säkert större om den bara får växa till sig. Jag har googlat litet och såg att plantan är en flerårig ört och blir ca 2 cm hög. Hoppas den överlever kommande vinter och blir stor och stark till nästa år.

För min del blir jag litet deppad av vädret vi haft en längre tid. Ja, det kan vara sol och hyfsat någon timme och så drar mörka moln in och det regnar. Eller så blåser det rätt ordentligt. Kanske är det inte så konstigt att det blåser runt Storsjön, där vinden har ”fritt fram”! Men det blir dåligt med blomsterfoton i regn- och blåsväder. Det känns som om jag ligger efter i år, men å andra sidan har jag fotat det mesta redan förra året. I år jagar jag mest nyheter, läser floror om vad jag kan finna och så googla, förstås! Men det blir det inga foton av!

Min dotter och barnen ägnar sig en del åt ”geocaching” här i området. Dom letar skatter och lägger ut skatter! Det är ett sätt att få ut barnen, som allra helst vill sitta inne och se på TV eller spela dataspel, vilket gör både mig och dottern irriterade, då skolbarn helst ska vara ute större delen av dagen. Kanske blir det lättare längre fram under sommarlovet? Kanske är dom fortfarande trötta på skolan och behöver varva ner ett tag till? Men vi försöker få dom att varva ner utomhus! Kan inte vara fel!

Hoppas är solen med er!

 

~ av Ingegerd på 03 juli 2012.

Kommentera

 
