Några vilda blommor


Hundkäx med sina fina detaljer

Det blåser och blåser här runt Storsjön. Det är inte direkt väder för att fota små vilda blommor. Dom är inte stilla nog. Ibland ska man dock ha litet tur. Här kommer några jag fått hyfsade foton på. Hundkäxen är ju ”allt det där vita” som växer i dikena över hela vårt land, men dom är helt underbara om man tittar riktigt nära. Där är mängder med små underbara detaljer!

Smällglim

Det är första gången jag hittat smällglim. Lyckan är ännu större när fotot trots vädret blir hyfsat. Om det åtminstone vore litet sol också!

Rödfibbla

Här är det superfusk! Egentligen började det förra sommaren, då jag hittade några plantor med rödfibbla. Just då var jag barnvakt och det blev inget fotograferande. Barnbarnen tycker bara att jag är sååå tråkig när jag går med näsan i backen och kameran på magen. Nåja, jag tar det i morgon, tänkte jag. Då kom kommunens folk med gräsklippare och rödfibblan var inte mer! I år sprang jag på den igen på samma ställe och jag tog med mig två stycken hem. Ville inte riskera att dom blev nerklippta igen.

Rödkämpar

Detta är rödkämpar. Dom växer överallt här, i mängder. Dom påminner en del om groblad och hör säkert till samma familj. Blomkolven är dock mycket vackrare och större. Där är mängder av små detaljer, som gör rödkämparna så fina.

Hesperis

Här växer också mängder av hesperis, som också kallas aftonviol (google är bra). Färgen lyser lång väg och är ganska lätt att få syn på. På sina håll finns det också en vit variant. Färgen är underbar! Färgen är en av mina favoritfärger och det gör den litet extra åtråvärd.

Det finns så mycket fint i vår natur att upptäcka. Om man ser var man sätter fötterna i skog och mark så finns det mängder av små under att upptäcka. Många kanske tycker att vilda blommor inte är så märkvärdiga, men titta dom gärna i ansiktet och upptäck en ny värld!

Vädret är mest molnigt, blåsigt och rätt svalt! Typisk svensk sommar med andra ord! Min själ längtar efter sol och värme. Dessutom har jag blivit rätt så förkyld, men det är väl OK om vädret inte är det bästa! Jag ”missar” liksom ingenting just nu! Jag skulle behöva fara tillbaka till nornaskogen för att hitta igen den andra orkidén jag fotograferade bladen av första gången jag var där. Jag väntar nog till i morgon trots allt!

Om det är blåsigt och molnigt här hoppas jag att solen och den sköna värmen är hos er! Blås gärna litet av ert väder åt Storsjön till!

 

~ av Ingegerd på 27 juni 2012.

2 svar to “Några vilda blommor”

  1. Fina! Gillar speciellt hundkäxen. Det är lite trög med vädret den här sommaren, men man lär sig ju att utnyttja stunderna i alla fall. Krya på dig! KRAM!

Kommentera

 
