Guckuskor i tusental


En guckusko i närbild

Guckuskor är den största vilda orkidén i Sverige! Och här i Östersundstrakten växer dom i tusental och jag har förmånen att nästan ha promenadavstånd till detta guldställe! Alla vilda orkidéer är fridlysta i hela Sverige! Man får bara njuta av dom underbara blommorna med ögonen! ”Se, men inte röra”!

Stället med guckuskor är rätt så stort. Somliga står i skuggan och är ännu bara i knopp. Det gör ju att guckuskosäsongen blir litet längre.

Mängder av sådana här klungor står det både här och där! Det är väldigt mäktigt att gå där och se allihopa! Jag får nästan rysningar i kroppen när jag ser hur många guckuskor där finns!

Nästan så långt ögat når!

Och så strax bredvid ännu fler!

Jag och min dotter med familj hade planer på att hylla sommarlovet och sommaren med en utflykt hit med fika, go´kakor och barnvänligt bubbel i helgen som var! Vädret var dock rätt mulet, blåsigt och inte särskilt varmt så vi ställde in fikat och tar det vid ett annat tillfälle. Min dotter och jag for dit själva och bara kollade läget en kort stund. Och tog några foton att ha som minne!

Min dotter jobbar denna vecka också, därefter har hon semester nästan hela sommarlovet. Barnbarnen är så trötta på skolan och njuter i fulla drag av att ääääntligen ha sommarlov. Det är bara lille M-x som får gå några dagar på fritids denna vecka och det är han inte särskilt glad över. Jag ska låna honom på onsdag så han får litet extra ledigt. Dom stora barnen är ensamma hemma några dagar. Jag misstänker att det blir en del TV-tittande, men som det är nu behöver dom nog det. Normalt tittar dom inte mycket på TV, men detta kan bli några sköna dagar att varva ner.

Idag lyser solen, men det blåser litet grann. Det är ingen riktig sommarvärme, men det kan ju bli skönare frampå dagen. Måtte nu solen stanna hos oss! Det har varit mycket mulet, regnigt och svalt. Vi är otroligt trötta på att det riktiga sommarvädret inte vill infinna sig.

Jag hoppas att sommaren är hos er andra och snart kommer till oss också! Njut av dom ljusa kvällarna!

 

~ av Ingegerd på 18 juni 2012.

5 svar to “Guckuskor i tusental”

  1. Snygg närbild!
    Jag har varit i Arjeplog i helgen, det var så fint där. Vi saknar dock grannfamiljen 🙂 Mia brukar säga att det är så tråkigt att dom flyttat. Kram på dig!

    • Tack, Marit! Det är alltid fint i Arjeplog och vi saknar Arjeplog väldigt, både barnen och vi vuxna! Jag brukar gå in på din blogg och visa Mia när barnen är hos mig! Dom har inte glömt lilla fina Mia! Kram och trevlig midsommar! 🙂

  2. De är ju så vackra och du har tagit så fina bilder på dem! Gårdagen blev ju riktigt, riktigt bra vädermässigt. Här var det shorts och t-shirt/linne som gällde nästan hela dagen faktiskt. Och barfota!!! Älskar att gå utan skor, men måste säga att det inte blivit många gånger i år. Har en fråga till dig angående fridlysta växter, hur gör man om de växer vilt i gräsmattan? Om man inte får klippa dem? Vi har fullt med gullvivor hos oss och de blir bara fler och fler. Och det blir lite jobbigt om man inte skulle få klippa gräset….?

    • Så här svarade jag i ett mail till dig. Hämtat från ”fridlysta växter i Jämtland”:

      ”Förbud att gräva eller dra upp vilt levande exemplar av följande arter med rötterna, samt att plocka eller insamla för kommersiellt bruk:

      Blåsippa (Anemone hepatica)
      Gullviva (Primula veris)
      Lummerväxter (fam. Lycopodiaceae)”

      Du kan nog flytta dom om du vill och även köra över dom med gräsklipparen!

      Lycka till! 🙂

  3. Tack för ditt svar! ❤

Kommentera

 
