I Nornaskogen – igen


Idag är det sommar och faktiskt riktig sommarkänsla! Underbart! Som vi har väntat på det! Det var dags att försöka se dom små nornorna kanske för sista gången i år! Jag packar ihop kamera, radio till bilen och musik. Idag fick Smokie följa med som underhållning. Precis utanför samhället börjar grusvägen och den är som ett tvättbräde hela vägen fram! I 2,5 mil! Rätt ut i ingenstans! Där finns inte ens täckning för mobilen! 🙂 Musiken stannar ibland när groparna i vägen är som störst. Jag är nästan rädd för att bilens axlar eller något annat ska gå sönder och ändå kör jag nog inte mer än 60 km/tim. Nåja, till slut är jag framme. Förra gången letade jag efter något som hjälpte mig att hitta vägen (ett träd som fallit) till nornorna igen och det funkade idag. Solen lyste mellan träden, myggorna surrade runt huvudet och där stod några små tappra nornor kvar. Dom var fler förra gången. Fast det är klart – nu blommar blåbärsblommen och då är det över för nornorna!

Idag såg jag bara fyra nornor. Förra gången var dom åtta eller nio stycken. I den stora skogen växer dom på en yta på 20×20 m. Myggen var desto fler!

Överallt, ja, nästan i alla fall, växer den lilla harsyran med sina vita blommor. Här finns inte så många vitsippor utan vi fick harsyran i stället. Blommorna är små vita, nickande klockor med lila strimmor inuti och bladen, som nästan ser ut som klöverblad, är syrliga och går att lägga i en sallad. Den lilla harsyran är bara hälften så hög som nornan, som är sådär 10-12 cm som mest.

Den andra orkidén jag såg bladen av förra gången jag var där hittade jag inte idag! Varför letade jag inte då upp ett märke att söka efter till nästa gång? Av min flora förstår jag att det nog är skogsnycklar, som har dom två första bladen rundade i spetsen! Jag har i alla foton på dom första bladen. Ja, ja, jag måste ju dit igen! Om jag hittar skogsnycklarna så har jag lyckats hitta nio olika vilda orkidéer!

Jag önskar er alla en underbar sommarhelg!

~ av Ingegerd på 07 juni 2012.

Kommentera

 
