Mini-flamingo


Vad gör man under en helg när det bara regnar och är supergrått ute? Ja, inte får jag lust att gå ut med kameran i skog och mark även om jag absolut vill tillbaka till Nornaskogen igen. Jag for till Sörvalla blomsterträdgård i stället, mest för att göra av med litet tid och kolla läget. Jag hittade en liten mini-flamingo, som heter Anthurium på latin. Jag googlade litet och hittade en liten likadan med rosa blommor och den kallades ”andreanum lentini pink”. Kanske är det just en sådan. (Google är en underbar uppslagsbok.)

Små blommor, ca 5 cm långa och rosa-gröna i tonen.

Det är kanske inte en sådan här blomma man köper när sommarsäsongen just börjar, men jag blev väldigt förtjust i den. Den fick följa med hem och den har blivit en liten favorit, faktiskt.

Jag köpte även en aklejruta och en nejlikplanta, som ännu inte är planerade i bättre kruka. Foton kommer litet senare när dom börjar slå ut och vädret är litet roligare. Vädret lockar inte det minsta till att göra fint på balkongen. Växterna som finns där står på golvet eller i skydd av blåst och regn.

Här väntar vi ingen lättnad i vädret på ytterligare ett par dagar. Jag skulle behöva fara till Nornaskogen igen för att ta bättre foton på den lilla orkidén. Jag såg att det även fanns andra orkidéer på väg och jag måste ju se vad det blir. Jag har en aning om vad sort det är och kan med den lägga ytterligare en liten vild orkidé till min fotosamling. Men jag vill ha soooool!!!

Jag önskar er alla en härlig arbetsvecka med fint väder!

 

~ av Ingegerd på 03 juni 2012.

Kommentera

 
