Hägg i mängder


Häggen vid den lilla röda stugan slog ut för några dagar sedan. Den sprider sin underbara doft över området. Varje år i mitt vuxna liv har jag gått ut för att titta på häggar, insupa doften och bara njuta av den rika blomningen!

Häggen vid stugan är inte lika yppig som tidigare år. Två stora grenar har blivit avsågade på grund av sjukdom, men häggen håller sin hand över den lilla stugan ändå.

Jag älskar att stå nästan inne i häggarna och bara känna doften och vara omgiven av alla blommorna. Det är försommar för mig!

Här är så många häggar, säkert ett par hundra, och alla har inte kommit lika långt. Litet längre ner i backen står en hägg, som bara är delvis utslagen.

Och alldeles bredvid står en som ännu inte har slagit ut. Inte visste jag att det kunde vara så att alla häggar inte slår ut samtidigt. Är dom av olika sort, tro?

Varje år tar jag hem några blomklasar och sätter i vatten för att doften ska finnas hemma hos mig under några dagar. Jag njuter otroligt av blommorna och doften.

Häggarna kommer att blomma länge ännu här runt Storsjön. Jag är bara tacksam för det. Då blir ju nöjet mera långvarigt och jag hinner med att njuta av alla ”vita träd” i min omgivning.

Vädret, ja! Mulet, småkyligt, litet blåsigt! Inte alls vad jag vill ha nu. Jag får väl ha tålamod litet till för den riktiga sommaren kommer väl ändå till slut!

Jag önskar er alla en trevlig fredag och en härlig helg!

 

~ av Ingegerd på 31 maj 2012.

8 svar to “Hägg i mängder”

  1. Härliga bilder! KRAM

  2. Jag tänkte just på det där idag, en hägg har slagit ut på vår gård och en annan inte… konstigt!

  3. Så fina bilder! Hos mej på torpet har häggen redan blommat över. Nu är det syrenerna som står för fägring och väldoft. Må så gott ingegerd

  4. Ja, men så blev det ”vinter” igen! jag blir galen snart på denna sommar som utebliver! Men fina foton på hägg. Vad vackert det är vi stugan!!! Kram.

    • Tack, Monica! Ja, hittills kan vi inte direkt skryta över sommaren! Men häggarna är i alla fall fina! Och många! Kram!

Kommentera

 
