Den lilla nornan


Idag har jag varit på besök i Nornaskogen igen. Vädret var alldeles strålande och jag var fylld av förväntan. Samtidigt som mig parkerade en bil med ett par, där damen också hade en kamera av det större formatet. Jag tror att det är en litet mer känd fotograf härifrån. Jag ska ta reda på mer om det. Båda berättade för mig var den lilla nornan växte. Ooooh, så liten den var! Bara 10 cm hög! Man fick verkligen ha norna-ögonen med sig. (Ni vet när man plockar kantareller måste man ställa in sina kantarellögon!)

Där fanns runt 8 små plantor, inte alldeles lätta att fotografera. Det ska finnas bort emot 200 exemplar. Det fick verkligen bli grodperspektiv, men så roligt att få se flera stycken.

Detta foto blev kanske inte så bra, men jag gillar det skarpt ändå!

Tänk att jag efter så många år äntligen får se nornan, den pyttelilla orkidén! För mig känns det väldigt stort!

Denna lilla norna hade snott in sig i en liten buske så det gick inte att fotografera ”ansiktet” på den, men den har ju så fin nacke också!

Fotografen i skogen berättade att det kanske var tidigt ännu, kanske blir det fler så småningom. Den lilla nornan blommar mellan sälgens blommor och blåbärens blommor. Humlorna måste ha mat under blomningen, annars skulle nornan inte finns i vårt kyliga klimat. Hur det än är så måste jag dit igen. Det är verkligen en upplevelse, som jag längtat så länge efter. Nu är jag äntligen där!

Jag sa en gång när jag köpte min kamera med makroobjektiv att det perfekta fotot för mig vore ett lysande foto på en norna. Där är jag inte än. Men om man nu får till det där perfekta fotot på nornan, vad har man då kvar att uppnå? Kanske är det bra om fotona inte är alldeles perfekta. Jag är sååå nöjd ändå!

Jag önskar er alla en riktigt härlig helg med underbart sommarväder!

 

~ av Ingegerd på 26 maj 2012.

6 svar to “Den lilla nornan”

  1. Jag blir ju så glad när jag förstår hur stort det är för dig! Var i landet växer dessa nornor? Tror väl inte att jag ska ge mig ut på jakt, och har ju dessutom ingen bra kamera, men det vore intressant att veta.

    • Tack för din kommentar, Lise-Lotte! Ja, detta är stort för mig! Detta är den enda nornalokalen i Östersunds kommun, sådär 2,5 mil ifrån där jag bor! Kram på dig!

  2. GRATTIS! Vad roligt att du hittade den.

    KRAM

    A

  3. Oh vilken fin liten blomma!!! Och fotot med rörelseoskärpa var ju jättefint också! De är ju lite speciella de fotona och ett omåttligt populärt sätt att fotografera på dessutom!
    Kram.

    • Tack, Monica! Fotot med rörelseoskärpa är ett rent misstag, som blev rätt så bra ändå! Jag har beställt en förstoring på det. Ska bli spännande!
      Kram!

Kommentera

 
