Balkongen tar form


Vädret har börjat likna sommar efter flera dagar med regn och rätt så svalt väder. Det blir betydligt roligare att göra fint på balkongen när man inte längre behöver ta in växterna varje kväll. Dock håller jag koll på om frosten närmar sig någon natt. Jag har köpt flera olika pelargoner, som nu är omplanterade i större krukor. Jag förväntar mig enormt praktfulla pelargoner längre fram i sommar. Det ska bli så roligt att följa dom. Mina nerium, en vit och en röd, står längst in i hörnet på bänken. Den vita slår ut vilken dag som helst, den röda har inga knoppar ännu, men kanske kan det bli knoppar längre fram. Även några orkidéer har fått komma ut i luften i sommar. Fyra Dendrobier, som inte blommat på evigheter, har fått sommarlov utomhus. Min förhoppning är att dom ska hämta krafter och blomma rikligt längre fram. Det ska bli spännande!

Jag har mått ganska uschligt under en längre tid, egentligen hela vintern. Jag har känt mig låg, jag har saknat energi och inte känt igen mig själv. Häromdagen rensade jag en låda och fann ett litet rör med medicin för magkatarr. Jag tog en och nästan på en gång vände det. Nu har jag köpt fler och ska försöka kurera mig. Kanske har jag haft magkatarr länge utan att egentligen förstå det. Jag har inte haft direkt ont i magen, men varit väldigt svullen ända sedan förra sommaren faktiskt och känt allmän olust. Förhoppningsvis har det vänt nu. Jag känner att jag börjar leva upp igen. Måtte det hålla i sig!

Det har inte blivit någon mera norna-jakt. Idag ser jag på prinsessdop och håller mig i närheten då min dotterdotter M-a är magsjuk och kanske behöver utryckning. Hon mår bättre, men är ensam hemma, så jag står stand-by. Jag vägrar att passa magsjuka barnbarn, men såklart rycker jag in om det behövs. Om vädret tillåter i morgon far jag nog ut igen för att hitta den lilla nornan innan det blir för sent. Kanske är jag rent av ute i förtid, men jag vill inte missa den!

Ha det så gott i sommaren!

 

~ av Ingegerd på 22 maj 2012.

4 svar to “Balkongen tar form”

  1. Hej Ingegerd! Det var ett tag sedan. Ja, nu är det balkongväder 🙂 Hoppas ni får lite värme hos er också nu, vi har haft sommarvärme här de senaste dagarna. Jag försökte skriva en kommentar utan att logga in, men det gick inte. Det är så himla dumt det här att man måste vara inloggad för att skriva….
    Trevlig Pingsthelg!

  2. Så skönt att du känner dig piggare efter att ha varit halvdålig så länge! Här har vi fått gröna gräsmattor och snart slår träden också ut, det känns faktiskt härligt!

    • Tack, Marit! Det känns tufft fortfarande! Häggen hos mig slår ut vilken sekund som helst! Ääälskar den doften! Björkarna har musöron av det något större formatet! Det är sååå underbart! 🙂

Kommentera

 
