Norna-jakt


Det ösregnar ute idag! Jag som skulle ut på jakt efter den lilla vilda orkidén, nornan! Men skam den som ger sig. Jag packade kameran, radio och musik till bilfärden och så gav jag mig av. Jag vet var den lilla orkidén ska växa, men här är litet dåligt skyltat när man kommer utan samhällets 50-skyltar. Det är gropig grusväg och med regn så känns det som om man hamnar lååångt ute i bushen. Man åker och åker och åker. Det regnar och regnar. Det ligger snö kvar i några diken. Jag har studerat kartor på internet och läst om den lilla orkidén så i år ska jag lyckas. Idag gick det inte! Jag for inte tillräckligt långt!

Förra året var jag också på väg, men lagom till nornadags fick jag en lunginflammation, som hade sänkt många människor i samhället. Jag var matt och hostade eländigt. Jag for ut i ett töcken och tänkte att jag ska inte ge mig så lätt. Men  jag fick ge mig efter en stund, krafterna tog slut. Jag stannade vid ett kalhygge och hostade och hämtade luft och så vände jag hemåt.

På hemvägen for jag in till Sörvalla för att kolla läget. Jag köpte en kruka med Million Bells, tre färger samplanterade. Nu ska den bli stor och fin hade jag tänkt mig.

Nu är jag hemma igen med den lortigaste bilen på parkeringen. Jag har just kollat kartorna igen och jag var på rätt väg bara inte tillräckligt långt. När vädret blir bättre ska jag ut igen. Det är ju alldeles snart, som den lilla nornan växer upp och blommar. Jag ska inte missa den i år igen!!! Måtte det bara vara någon liten skylt, som underlättar i sökandet.

Igår var jag och min dotter, H, på shopping i den större staden! I regnväder! Och blåst! Men vi shoppade och shoppade, åt lunch på en indisk restaurang. Många kassar, många skratt! Härligt! Efter ca 5 timmar vände vi hemåt. Då hade jag rejält ont i fötterna och hade nästan svårt att gå. Väl hemma såg jag blåsorna på fotsulorna, men det var det värt efter en väääldigt trevlig dag! Jag har fortfarande ont idag, men det är litet bättre.

Jag får fortsätta inomhus idag med litet inre tjänst! Idag väntar vi inget roligare väder än så här!

Hoppas ni andra har litet roligare väder!

 

~ av Ingegerd på 19 maj 2012.

2 svar to “Norna-jakt”

  1. Lycka till nästa gång du ger dig ut på nornajakt!

Kommentera

 
